dnes je 31.3.2025

Input:

Neustálé zlepšování

26.6.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Neustálé zlepšování

RNDr. Tomáš Chudoba

Neustálé zlepšování v sobě norma ČSN EN ISO 50001 genericky obsahuje hned dvakrát.

Zaprvé jako neustálé zlepšování vlastního systému řízení. Jako dílo lidské je a priori nedokonalé. Sesterské normy (ISO 9001 a ISO 18001) jsou na tom zcela stejně, a proto se takovému způsobu neustálého zlepšování nebudeme v tomto textu věnovat.

Zadruhé (a to se týká pouze normy ISO 50001) je cílem neustálé snižování spotřeby energie. To je úkol nadlidský, nevhodně stanovený. Pokud vůbec něco v celém vesmíru můžeme považovat za všeobecně a trvale platné, pak je to zákon zachování energie, obecněji hmoty-energie, Einsteinem formulovaný jako E = mc2. Snižovat energetickou náročnost není tedy možné donekonečna. Nicméně i tak jsme schopni definovat smysluplné energetické cíle, cílové hodnoty a energetické úspory. Pojedná o tom další text.

Norma ČSN EN ISO 50003 Systémy managementu hospodaření s energií Požadavky na orgány provádějící audit a certifikaci systémů managementu hospodaření s energií ve své Příloze C říká: "Snižování energetické náročnosti je jedinečný požadavek na EnMS. Auditoři orgánů pro posuzování shody považují snížení energetické náročnosti za součást rozhodnutí o certifikaci."

Jinými slovy: není-li prokázáno snižování energetické náročnosti, není možné kladně rozhodnout o re/certifikaci.

Cesta ven z problému je ukryta ve správné definici energetické náročnosti prostřednictvím ukazatelů (energetické náročnosti – key performance indicator) s vhodně vybranými a nastavenými energetickými proměnnými.

V roce 1971 jsem cestoval s rodiči Škodou 1000MB k moři do Bulharska. Trasu 1800 km dlouhou jsme projeli průměrnou cestovní rychlostí kolem 70 km/hod se spotřebou paliva 7,1 l/100 km. (Jako kluk jsem to pojal jako domácí fyzikální úkol.)

Pokud pojedu běžným osobním automobilem dnes, spotřebuji na tuto cestu velmi pravděpodobně stejné množství paliva. Ptám se: "Je správné tvrzení, že za 47 roků nedošlo v osobní silniční dopravě k žádnému zlepšení energetické náročnosti?" Budu-li se držet uvedeného ukazatele energetické náročnosti a nezohledním-li další energetické i neenergetické proměnné, pak ano.

Zahrňme však do ukazatele energetické náročnosti další proměnné. Seřaďme je od těch nejexaktnějších po ty nejhůře uchopitelné:

  1. rychlost: tehdy jsme jeli tři dny, dnes bychom cestu zvládli i za jediný den;
  2. bezpečnost: přetransformovaná do značné míry do vyšší hmotnosti vozidla (pevnější karoserie, bezpečnostní pásy, zdvojené brzdy, spousta asistentů řidiče...);
  3. životní prostředí: nižší množství emisí oxidu uhličitého, oxidů dusíku, nižší hlučnost;
  4. pohodlí, opět přeměněné ve hmotnost a spotřebu energie (autorádio, klimatizace, osvětlení);
  5. spolehlivost, životnost: tehdy jsme během cesty tam a zpět řešili tři problémy: vadná patice zapalovací svíčky, přetržená struna pedálu plynu a nutnost promazat čepy řízení.

Takřka u každé (netriviální) spotřeby energie lze nalézt velké množství proměnných, lépe či hůře specifikovatelných a kvantifikovatelných, které zásadním způsobem ovlivňují energetickou náročnost:

  • vyšší kvalita služeb (např. lékařské péče v nemocnici);

  • vyšší kvalita výrobků (pneumatiky, automobily, domy, pitná voda...);

  • nižší dopady do životního prostředí (vytápění, hluk, emise oxidů uhlíku...).

Až dosud, podle mých zkušeností, si každá organizace implementující systém EnMS ztěžovala, že velmi často se jim spotřeba energie zvyšuje,

Nahrávám...
Nahrávám...