3.2.5.8
Návrh novely vyhlášky o měření plynu
redakce EnergetikaInfo.cz
Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo návrh novely vyhlášky č. 108/2011 Sb., o měření plynu. Důvodem jsou především změny, které tuzemské plynárenství čekají v souvislosti s postupným procesem jeho dekarbonizace, především ve formě náhrady zemního plynu biometanem a vodíkem, nejprve ve směsi se zemním plynem, později v čisté formě. Další změny jsou reakcí na změnu evropských toků plynu po únoru 2022 a z toho vyplývající import plynu z různých zdrojů včetně zkapalněného plynu ve formě LNG a rovněž snahou reagovat na některé problémy z praxe.
Tuzemských trh je prakticky úplně závislý na importu plynu. Do února 2022 byl na tuzemský trh s plynem z logistických důvodů importován téměř výhradně plyn, jehož zemí původu byla Ruská federace. Ruská agrese na Ukrajině a postupné ukončování provozu plynovodu Yamall a Nord Stream, společně se snahou Evropské unie o snižování její závislosti na ruských fosilních zdrojích však s sebou přinesly změnu evropských toků plynu a na tuzemský trh se ve zvýšené míře začal dostávat plyn z neruských zdrojů, a to včetně plynu dopraveného do evropské unie ve formě LNG. Tyto plyny se v některých parametrech drobně liší od původem ruského plynu, na jehož parametry byly upraveny stávající předpisy, proto bylo nutné provést jejich úpravu, což se stalo především v nové příloze č. 5 předkládané novely vyhlášky.
Vzhledem k energetickým a klimatickým závazkům České republiky, ale i postupně se měnící legislativě Evropské unie, které dopadají na celý jednotný evropský trh s plynem, jehož je tuzemský trh součástí, je nutné vzít do úvahy, že v plynárenských soustavách se postupně budou – jako náhrada za zemní plyn – objevovat nové druhy plynů, především biometan a směs zemního plynu s vodíkem. I na to musí vyhláška č. 108/2011 Sb. ve své aktualizované podobě reagovat.
Předkládaná novela reaguje i na širší mezinárodní propojení plynárenských soustav a z ekonomických důvodů umožňuje, aby měřicí stanice za účelem měření proteklého množství plynu v objemových a energetických jednotkách a stanovení kvalitativních parametrů plynu, které budou s rozvojem nových plynů stále náročnější na své vybavení měřicí technikou, mohly být budovány vždy jen na jedné straně státní hranice. Rovněž reaguje na skutečnost, že v některých případech jsou výrobny biometanu propojeny s jinou výrobnou biometanu anebo přímo s čerpací stanicí pohonných hmot či výdejní jednotkou (v případě využívání biometanu v dopravě jako bio LNG) a tomu přizpůsobuje i požadavky na měření. Dochází rovněž k upřesnění lhůty, do které musí být doručeny od termínu řádného odečtu údajů odečtených zákazníkem.
Na základě praktických zkušeností dochází rovněž k objektivizaci postupu pro výpočet náhrady škody vzniklé neoprávněným odběrem plynu a maximální doba zjištění neoprávněného odběru plynu se sjednocuje s dobou u neoprávněného odběru energie v odvětví elektroenergetiky. Rovněž se na základě zkušeností z praxe prodlužuje dosavadní lhůta 14 dnů pro zaslání údajů u odečtu zákazníkem při změně ceny plynu nebo distribuce na 30 kalendářních dnů. Je to výrazem vstřícnosti zákazníkovi, který např. z důvodu dovolené, pobytu v zahraničí či v nemocničním zařízení nemohl dosavadní lhůty využít.
Vyhláška
ze dne 2025,
kterou se mění vyhláška č. 108/2011 Sb., o měření plynu a o způsobu stanovení náhrady škody při neoprávněném odběru, neoprávněné dodávce, neoprávněném uskladňování, neoprávněné přepravě nebo neoprávněné distribuci plynu, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 98a odst. 1 písm. a) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění zákona č. 158/2009 Sb., zákona č. 211/2011 Sb., zákona č. 165/2012 Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 362/2021 Sb., zákona č. 469/2023 Sb.a zákona č. ......./2025 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 108/2011 Sb., o měření plynu a o způsobu stanovení náhrady škody při neoprávněném odběru, neoprávněné dodávce, neoprávněném uskladňování, neoprávněné přepravě nebo neoprávněné distribuci plynu, ve znění vyhlášky č. 289/2013 Sb., vyhlášky č. 236/2017 Sb. a vyhlášky č. 78/2021 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odst. 1 písm. a) se na konci textu bodu 1 doplňují slova ", pokud již není na území tohoto státu zřízeno".
2. V § 1 odst. 1 písm. b) se na konci textu bodu 1 doplňují slova ", pokud již není na území tohoto státu zřízeno".
3. V § 1 odst. 1 písm. c) se na konci textu bodu 1 doplňují slova ", pokud již není na území tohoto státu zřízeno".
Mezi plynárenskými infrastrukturami propojených soustav jsou vybudovány měřicí stanice za účelem měření proteklého množství plynu v objemových a energetických jednotkách a stanovení kvalitativních parametrů plynu, zejména spalného tepla a Wobbeho indexu. Navrhované doplnění upřesňuje požadavky na měření plynu mezi tuzemskou plynárenskou soustavou a zahraniční plynárenskou soustavou v tom smyslu, že z ekonomických i provozních důvodů dostačuje, pokud je měření plynu zajištěno alespoň na jedné straně státní hranice.
4. V § 1 odst. 1 se na konci písmene c) doplňuje bod 4, který zní:
"4. odběrným místem,".
Zásobník plynu může být propojen i přímo s odběrným místem konečného zákazníka. Proto je na tuto doposud spíše teoretickou možnost reagováno ve smyslu doplnění požadavku na zřízení měřicího místa.
5. V § 1 odst. 1 se na konci textu písmene d) doplňují slova "nebo odběrným místem pro dodávky biometanu do čerpací stanice nebo výdejní jednotky4)".
Poznámka pod čarou č. 4 zní:
"4) Zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pohonných hmotách), ve znění pozdějších předpisů.".
Dochází rovněž k rozšíření možných situací u měření biometanu dodávaného z výrobny přímo na čerpací stanici nebo výdejní jednotku pohonných hmot. Odkazem pod čarou na zákon o pohonných hmotách je pak upřesněno, co se oběma novými pojmy přesně míní.
6. V § 3 odst. 1 se na konci písmene d) doplňuje bod 4, který zní:
"4. odběrným místem,".
7. V § 3 odst. 1 písmeno e) zní:
"e) mezi výrobnou plynu a
1. jinou výrobnou plynu,
2. odběrným místem pro dodávky biometanu do čerpací stanice nebo výdejní jednotky4).".
V návaznosti na úpravy provedené v rámci § 1 dochází k upřesnění toho, jakými typy měření budou konkrétní měřicí místa vybavena. Týká se to měřicích míst mezi tuzemskou a zahraniční plynárenskou soustavou, mezi zásobníkem plynu a odběrným místem konečného zákazníka a rovněž mezi výrobnou biometanu a čerpací stanicí či výdejní jednotkou pohonných hmot.
8. V § 3 odst. 6 se za slova "technicko-provozních" vkládá text "nebo ekonomických".
Vyhláška umožňuje ve výjimečných případech umístit měřicí místa u odběrných míst i v případě nižšího ročního odběru plynu, nežli tento předpis ukládá pro vybavení měřicím zařízením typu A nebo B. Navrhovaná úprava tyto případy rozšiřuje z technicko-provozních i na ekonomické důvody.
9. V § 5 odst. 2 písm. b) bodě 1 se za číslo "5" vkládá slovo "pracovních".
U údajů odečtených zákazníkem s měřením typu C se upřesňuje lhůta, do které musí být doručeny na 5 pracovních dnů od termínu řádného odečtu. Odstraňuje se tak dosavadní nejistota, zdali jde o dny kalendářní, anebo pracovní.
10. V § 5 odst. 2 písm. b) bodě 2 se číslo "14" nahrazuje slovy "30 kalendářních".
Navrhuje se rovněž prodloužit dosavadní lhůtu 14 dnů pro zaslání údajů u odečtu zákazníkem při změně ceny plynu nebo distribuce na 30 kalendářních dnů. Je to výrazem vstřícnosti zákazníkovi, který např. z důvodu dovolené, pobytu v zahraničí či v nemocničním zařízení nemohl dosavadní lhůty využít.
11. V § 5a se na konci textu písmen k) a l) doplňují slova "nebo mimořádného stavu nouze2)".
Novela vyhlášky reaguje na zákon č. 232/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon) a to mimo jiné tím, že zavádí mimořádný stav nouze v plynárenství, o jehož rozhoduje ministerstvo po předchozím projednání s provozovatelem přepravní soustavy.
12. V § 9 se na konci textu odstavce 1 doplňují slova ", a to nejvýše za 36 měsíců předcházejících zjištění neoprávněného odběru".
Dochází k rozšíření odstavce 1 o maximální dobu zjištění neoprávněného odběru, čímž dochází ke sjednocením přístupu u neoprávněného odběru energie s odvětvím elektroenergetiky (viz vyhláška č. 359/2020 Sb.), a to včetně způsobu stanovení jeho výše pokud nejsou dostupné relevantní údaje neoprávněného odběru.
13. V § 9 odst. 7 písm. a) a b) se číslo "24" nahrazuje číslem "36".
Časová lhůta nově stanovená odstavcem 1 se promítá i do změn v odstavci 7.
14. V § 9 odst. 10 písmeno a) zní:
"a) průměru denních hodnot z operátorem trhu zveřejněných hodnot Indexu OTE POTE za poslední 3 měsíce předcházející měsíci, ve kterém došlo ke zjištění neoprávněného odběru; cena v EUR/MWh se převádí na Kč/MWh denním kurzem EUR/CZK vyhlašovaným Českou národní bankou v aktuálním plynárenském dni D; pokud není denní kurz k dispozici, použije se hodnota denního kurzu v nejbližším bezprostředně předcházejícím dni D-n, kdy byla hodnota denního kurzu publikována,".
15. V § 9 odst. 10 se za písmeno a) vkládají nová písmena b) a c), která znějí:
"b) dodatečných nákladů, rizikových přirážek a přiměřeného zisku ve výši 335 Kč/MWh,
c) stálého měsíčního platu ve výši 224 Kč/odběrné místo/měsíc,".
Dosavadní písmena b) až e) se označují jako písmena d) až g).
V průběhu neoprávněného odběru dochází obvykle několikrát ke změně ceny plynu, a to jak její neregulované, tak i regulované složky. Proto je nutné stanovit objektivní postup pro výpočet náhrady vzniklé škody, což se děje prostřednictvím novelizovaného odstavce 10, kde dochází k větší objektivizaci výše náhrady škody vzniklé neoprávněným odběrem plynu.
16. Nad označení § 10 se vkládá nadpis "Měření fyzikálních a chemických vlastností plynu a způsob měření množství a kvality biometanu" a nadpis § 10 se zrušuje.
Vzhledem k rozšíření podrobností měření fyzikálních vlastností plynu i o způsob měření a kvality biometanu dochází ke změně nadpisu, který se stává společným jak pro § 10, tak i § 10a.
17. V § 10 odst. 5 písmeno b) zní:
"b) předávací místo mezi výrobnou plynu a přepravní soustavou nebo distribuční soustavou nebo těžebním plynovodem jiné výrobny plynu; v tomto předávacím místě se vždy měří fyzikální a chemické parametry plynu v rozsahu minimálně jako v písmenu a); v případě připojení výrobny biometanu k těžebnímu plynovodu jiného výrobce plynu, musí fyzikální a chemické parametry biometanu vyrobeného v takové výrobně odpovídat hodnotám, které stanovil provozovatel soustavy, k níž je připojen těžební plynovod jiného výrobce plynu,".
Na základě praktických zkušeností dochází k rozšíření uzlových bodů jakosti, v nichž se měří fyzikální a chemické parametry plynu, i na předávací místo mezi výrobnou plynu a těžebním plynovodem jiné výrobny plynu. Je to důležité především pro potvrzení, že produkce obou výroben splňují předepsané parametry.
18. V § 10 odst. 6 se za slovo "plynu," vkládají slova "způsoby a četnost měření kvalitativních parametrů biometanu z biomasy rozdělené do skupin".
Vzhledem k rozšíření přílohy č. 5 o způsoby a četnost měření kvalitativních parametrů biometanu z biomasy rozdělené do skupin se rozšiřuje i text odkazu na zmíněnou přílohu.
19. Za § 10 se vkládá nový § 10a, který zní:
"§ 10a
(1) Minimálně 10 pracovních dnů před zahájením dodávky biometanu z nové výrobny biometanu nebo při změně parametrů technologického zařízení výrobny biometanu jsou předkládány výrobcem biometanu příslušnému provozovateli soustavy výsledky měření kvalitativních parametrů…