dnes je 26.12.2024

Input:

Návrh nařízení vlády o stanovení vymezených území s dopadem na stavby pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů s celkovým instalovaným výkonem do 50 kW

1.10.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.6
Návrh nařízení vlády o stanovení vymezených území s dopadem na stavby pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů s celkovým instalovaným výkonem do 50 kW

Ministerstvo obrany

Zákon č. 152/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon ve znění zákona č. 195/2022 Sb., a některé další související zákony, navýšil instalovaný výkon staveb obnovitelných zdrojů energie ve volném režimu podle stavebního zákona z 20 kW na 50 kW, a to s ohledem na cíle České republiky a EU v oblasti energetiky a ochrany klimatu. Tento zákon zároveň dává vládě zmocnění k tomu, aby nařízením stanovila území vymezená Ministerstvem obrany nebo Ministerstvem vnitra, kde tento volný režim nebude platit, resp. tyto stavby nebudou drobnými stavbami, a tedy k jejich stavbě bude potřeba získat povolení od příslušného stavebního úřadu. Ve vymezených územích (§ 36 stavebního zákona) Ministerstvo obrany vydává závazné stanovisko pro účely povolení záměru. V těchto územích je totiž zvýšená potřeba chránit veřejný zájem na zajišťování obrany státu.

Dnešní vymezená území vznikla jako "zájmová území" podle § 125 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů. Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra podle tohoto ustanovení určily a oznámily stavebním úřadům území, v nichž lze v zájmu zajištění obrany a bezpečnosti státu vydat územní rozhodnutí a stavební povolení jen se souhlasem Ministerstva obrany nebo Ministerstva vnitra.

Pokud jde o Ministerstvo obrany, zájmová území (vymezená území) nejprve zakreslovalo do papírových map a oznamovalo je tehdejším stavebním úřadům. Rozsah vymezeného území byl stanoven vždy individuálně tzv. generálním souhlasem Ministerstva obrany. Od počátku byla důvodem pro vznik předmětných vymezených území "nezbytná ochrana příslušného vojenského objektu a zajištění funkčnosti speciálních zařízení důležitých pro obranu státu v objektu se nacházejících". Postupně byla tato vymezená území v nezměněné podobě překreslována do nových mapových podkladů a územních plánů.

Po přijetí zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a jedné z jeho prováděcích vyhlášek – vyhlášky č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti, ve znění pozdějších předpisů – vznikla úřadům územního plánování obcí s rozšířenou působností povinnost k pravidelnému pořizování aktualizace územně analytických podkladů (§ 28 jmenovaného stavebního zákona), přičemž podklady poskytovalo při každé aktualizaci i Ministerstvo obrany. Ministerstvo obrany tak do současnosti několikrát potvrzovalo aktuálnost (správnost a úplnost) jím požadované ochrany "zájmových území", resp. vymezených území tak, jak tato území nazývá stavební zákon z roku 2006 i z roku 2021.

Ve vymezených územích, která zahrnuje návrh nařízení vlády, se nacházejí speciální zařízení důležitá pro obranu státu, která využívají anténní systémy pro realizaci radiokomunikačního provozu a monitoringu rádiového spektra. Funkčnost těchto zařízení může být v důsledku staveb obnovitelných zdrojů energie s instalovaným výkonem 50 kW ohrožena. Z tohoto důvodu je navrhované nařízení vlády nezbytné.

Stavby obnovitelných zdrojů energie s instalovaným výkonem 50 kW jsou z hlediska zajišťování obrany státu problematické z několika důvodů. Fotovoltaické elektrárny a větrné elektrárny nacházející se v blízkosti zařízení, která slouží k zajištění přehledu o situaci ve vzdušném prostoru v rámci České republiky a jejím okolí nebo k zajištění přehledu o situaci v elektromagnetickém spektru, mohou způsobovat jak vyšší úroveň elektromagnetického rušení, tak i zvýšení hodnot šumového pozadí. Dále přítomností více menších zdrojů, a tím i sčítáním jejich vyzařování, může dojít ke kumulovanému efektu nárůstu šumu, který taktéž může vést k zásadnímu ovlivnění speciálních senzorů. Někdy dokonce již pouhá přítomnost tohoto typu infrastruktury i bez aktivního provozování způsobuje ovlivnění zásadních parametrů měřených signálů.

Každou výstavbu (instalaci), i pro zachování maximální ochrany práv soukromých subjektů, je Ministerstvo obrany připraveno ve vybraných vymezených území posuzovat individuálně. Je důležité, aby každá taková výstavba (instalace) vyžadovala povolení

Nahrávám...
Nahrávám...