dnes je 24.10.2024

Input:

Legislativní souhrn: Energetická náročnost budov

24.10.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.9.4
Legislativní souhrn: Energetická náročnost budov

Evropská komise

PŘEHLED DOKUMENTU:

Směrnice 2010/31/EU o energetické náročnosti budov

CO JE CÍLEM TÉTO SMĚRNICE?

  • Směrnice si klade za cíl zlepšit energetickou náročnost budov v Evropské unii (EU) s přihlédnutím k různým klimatickým a místním podmínkám.

  • Stanovuje minimální požadavky a společný rámec pro výpočet energetické náročnosti.

  • Směrnice byla po přezkumu jejího provádění 2010/31/EU v roce 2018 pozměněna směrnicí (EU)  2018/844 . Základním cílem je zrychlit nákladově efektivní renovaci stávajících budov a podpořit používání inteligentních technologií v budovách. Jako součást  balíčku pro čistou energii  doplňuje pozměňující směrnice právní předpisy o energetické účinnosti.

KLÍČOVÉ BODY

  • Členské státy EU musí stanovit optimální minimální požadavky na energetickou náročnost. Ty se každých 5 let přezkoumávají. Musí se vztahovat na budovu, její součásti a energii využívanou pro:

    • vytápění prostoru,

    • chlazení prostoru,

    • teplou vodu v domácnostech,

    • větrání,

    • zabudované osvětlení,

    • jiné technické systémy budovy * .

  • Evropská komise stanovila srovnávací metodický rámec pro výpočet nákladově optimálních úrovní minimálních požadavků na energetickou náročnost.

  • Nové budovy musí splňovat minimální normy. Budovy, jež jsou využívány orgány veřejné moci, by měly dosáhnout statutu budov s téměř nulovou spotřebou energie *  do 31.prosince 2018 a jiné nové budovy do 31. prosince 2020.

  • stávajících budov, u kterých probíhá větší renovace, je nutné snížit energetickou náročnost s cílem splnit příslušné požadavky.

  • Členské státy musí provozovat systém certifikace energetické náročnosti. Certifikáty:

    • poskytují informace potenciálním kupujícím nebo nájemcům o energetickém hodnocení budovy,

    • zahrnují doporučení pro nákladově efektivní zlepšení,

    • musí být uvedeny ve všech reklamách komerčních médií v případě prodeje či pronájmu prostor.

  • Vnitrostátní orgány členských států musí zajistit zavedení systémů pro inspekce otopných soustav a klimatizačních systémů.

Změny původní směrnice

  • Pozměňující směrnice (EU) 2018/844 vyžaduje, aby členské státy vypracovaly dlouhodobé strategie renovace na podporu renovace obytných i jiných než obytných budov s cílem přeměnit je do roku 2050 na vysoce energeticky účinný a dekarbonizovaný fond budov. Strategie by měly stanovit plán s opatřeními a měřitelnými ukazateli pokroku s ohledem na  dlouhodobý cíl EU do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů  o 80–95 % ve srovnání s rokem 1990. Plán musí zahrnovat orientační milníky pro roky 2030, 2040 a 2050 a upřesnit, jak přispějí k dosažení cílů EU v oblasti energetické účinnosti v souladu se směrnicí  2012/27/EU  o energetické účinnosti (viz  shrnutí ).

  • Navíc revidovaná směrnice:

    • rozšiřuje rozsah současného režimu inspekcí otopných soustav a klimatizačních systémů tak, aby zahrnoval současné systémy (s větráním) a zohledňoval výkon těchto systémů při typických provozních podmínkách,

    • podporuje použití informačních a komunikačních technologií a inteligentních automatizačních a kontrolních technologií v budovách,

    • podporuje zavádění infrastruktury pro dobíjení elektrických vozidel na parkovištích budov tím, že vyžaduje instalaci kabelových rozvodů a dobíjecích stanic,

    • zavádí "indikátor inteligentní připravenosti" k hodnocení schopnosti budov přizpůsobit se potřebám uživatele, optimalizovat svůj provoz a komunikovat s rozvodnou sítí.

Nepovinný společný systém EU pro hodnocení připravenosti budov pro chytrá řešení

V roce 2020 přijala Komise akt v  přenesené pravomoci  a  prováděcí akt .

  • Nařízení v přenesené pravomoci (EU)  2020/2155  doplňuje směrnici (EU) 2010/31/EU stanovením nepovinného společného systému EU pro hodnocení připravenosti budov pro chytrá řešení, tj. definuje ukazatel připravenosti pro chytrá řešení a společnou metodiku, podle které se vypočítává. Metodika sestává z výpočtu skóre inteligentní připravenosti budov nebo ucelených částí budov a odvození hodnocení inteligentní připravenosti budov nebo ucelených částí budov.

  • Prováděcí nařízení (EU)  2020/2156 , kterým se stanoví technické podrobnosti pro provádění nepovinného společného systému EU pro hodnocení připravenosti budov pro chytrá řešení. Věnuje se mimo jiné těmto aspektům:

    • akreditace a kvalifikace odborníků na ukazatel připravenosti pro chytrá řešení,

    • vydání certifikátu indikátoru inteligentní připravenosti a podmínky jeho použití,

    • testování systému ukazatele

Nahrávám...
Nahrávám...