5.4.3
Energetický audit, co lze od něj očekávat
Ing. Tomáš Pavlis
Pro pochopení ucelenosti obsahu uvádíme energetický audit areálu
základní školy i s krátkým komentářem.
Číslování v dalším textu je provedeno dle závěrečné zprávy auditora
a nemá nic společného s číslováním naší příručky. Představuje 8 kapitol dle
metodiky České energetické agentury. Podkapitoly zprávy jsou voleny dle potřeby
členění zprávy auditora.
Na titulní stránce auditu je uvedena obvykle charakterizující
fotografie auditovaného objektu a hlavní údaje zpracovatele.
Energetický audit
Areálu Základní školy
******
V Praze
Předkládá: Zpracovatel EA
Zodpovídá: Energetický auditor
NahoruOBSAH ENERGETICKÉHO AUDITU:
Energetický audit:
-
Identifikační údaje
-
Popis výchozího stavu
-
Zhodnocení stávajícího stavu
-
Návrh opatření a snížení spotřeby energie
-
Ekonomické vyhodnocení
-
Environmentální vyhodnocení
-
Výběr optimální varianty
-
Závazné výstupy energetického auditu
-
Evidenční list energetického auditu
-
Přílohy
Nahoru1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE
Identifikační údaje mají uvést základní identifikaci auditovaného
objektu, majitele a provozovatele, dále pak i zpracovatele.
Nahoru2. POPIS VÝCHOZÍHO STAVU
Popis výchozího stavu uvádí čtenáře závěrečné zprávy do
problematiky, ze které vycházel auditor při zpracování energetického auditu.
Některé údaje popíše slovem, jiné uspořádá do tabulek a některé zpracuje do
přehledného grafu, který nepotřebuje žádný dlouhý komentář. V následující části
stručně popíše důležité součásti energetického hospodářství i se svými
zjištěními bez zvláštních komentářů. V této části jde hlavně o zjištění
skutečností. V této zprávě jsou vynechány fotografie pro stručnost
pohledu.
2.1. Základní údaje o předmětu energetického
auditu
Předmětem energetického auditu jsou objekty areálu Základní školy
*********, u něhož je posuzováno energetické hospodářství.
Základní škola ********* sídlí v budově postavené v roce xxxx na
křižovatce ulic xx xxxxxx. V dalším objektu, postaveném v roce xxxx je školní
jídelna se školní družinou, jako nesamostatné právní subjekty. Třetím objektem
situačně umístěném na ulici xxxxxx mimo základní školu je mateřská škola.
Vzhledem k malé roční spotřebě energií není tento objekt předmětem EA.
Škola patří v městské části mezi středně velké, ke konci školního
roku 2002 ji navštěvovalo xxx žáků, kteří se učili celkem v xx třídách. ZŠ měla
k xxxxx 56 zaměstnanců, z toho xx pedagogických.
Základní škola ******* byla zřízena rozhodnutím obvodního
zastupitelstva městské části, s účinností od 1. 1. xxxx. Zřizovatelem školy je
městská část.
Škola je právnickou osobou, vystupuje v právních vztazích svým
jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. Škola hospodaří
příspěvkovou formou hospodaření s majetkem, který jí byl svěřen při jejím
zřízení a který nabyla v průběhu své činnosti.
Předmětem činnosti školy je zajištění výchovy a vzdělávání ve smyslu
zákona číslo 29/1984 Sb. o soustavě základních, středních škol a vyšších
odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších novel a zákona ČNR číslo
564/1990 Sb. o státní správě a samosprávě ve školství ve znění pozdějších
novel.
ZŠ je zařazena podle zákona č. 561/2004 Sb. do sítě škol,
předškolních zařízení a školních zařízení. Součástí příspěvkové organizace je
školní jídelna. Kapacita kuchyně je xxx strávníků. V roce 2002 ji navštěvovalo
cca xxx strávníků. Počet vydaných obědů postupně klesá.
A aby se to všechno povedlo, to záleží na dobré spolupráci celého
učitelského sboru, žáků, rodičů, výchovných poradců, školní psycholožky,
vychovatelů, vedení školy a vytvoření podmínek tepelné pohody, které by mělo
vyplývat z předloženého energetického auditu.
Pro zpracování energetického auditu byly k dispozici tyto
podklady:
-
Pasporty budov zpracované v roce xxx
-
Fakturační podklady o spotřebách a nákladech na energie (2000 –
2002)
-
Odborná prohlídka budov areálu ZŠ a ŠJ auditory
-
Revizní zpráva elektrického zařízení
-
Odborná prohlídka kotelny
-
Revize tlakových nádob
-
Revize plynového zařízení
2.2. Základní údaje o energetických
vstupech
Objekt je zásobován teplem z vlastní plynové kotelny. Přehled o
energetických vstupech je uveden v tabulkách č. 1–3.
Dodavatel elektrické energie:
xxx, a.s.
Se sídlem xxxx
IČO: xxxxxxxxx
DIČ: xxx - xxxxxxxxx
Cenová sazba pro odběr elektrické energie – rok 2002:
Základní škola *********, objekt ZŠ
Základní škola *******, objekt ŠJ
Dodavatel zemního plynu:
xxxxxxxxx, a.s.
Se sídlem xxxxxx
IČO: xxxxxxxxx
DIČ: xxx - xxxxxxxxx
Cenová sazba pro odběr zemního plynu – rok 2002:
2.3. Tabulky č. 1, 2, 3 – vyhl. č. 213/2001 Sb., (příloha
č. 2 )
Tabulka č. 1: Energetické vstupy a výstupy do předmětu EA v roce
2000
Tabulka č. 2: Energetické vstupy a výstupy do předmětu EA v roce
2001
Tabulka č. 3: Energetické vstupy a výstupy do předmětu EA v roce
2002
Pozn: Cenové údaje v tabulkách č.1, 2, 3 jsou uvedeny
včetně DPH. Spotřeba elektrické energie v letech 2000 – 2002 v
GJ/rok
Spotřeba zemního plynu v letech 2000 – 2002 tis
m3/rok
Platby za energie v letech 2000 – 2002
Celková spotřeba energií v letech 2000 – 2002
Nahoru2.4. Vlastní energetické zdroje
Shrnutí bilance tepla a elektrické energie a základní technické
ukazatele kotlů jsou uvedeny v tabulce.
Bilance výroby energie z vlastních zdrojů
(vyhl. č.
213/2001 Sb., příloha č. 3)
Nahoru2.5 Vytápění:
2.5.1. Plynová kotelna
Zdrojem tepelné energie pro školu je plynová teplovodní kotelna
umístěná v samostatném prostoru suterénu hlavní budovy. Přístup do kotelny je
samostatným vchodem z chodby školy, případně samostatným vchodem do suterénu
budovy z ulice Sušická.
V kotelně jsou instalovány tři kotle De Dietrich. Jedná se o kotelnu
II. kategorie.
Parametry instalovaných kotlů
Zemní plyn je spalován v přetlakových hořácích Körting instalovaných
na kotlích, tepelná energie uvolněná při spalování je předávána do topné vody.
Odvod spalin z kotlů je zajištěn kouřovody a zděným komínem nad střechu
objektu. Topná soustava je jištěna tlakovou expanzní nádobou bez membrány
umístěnou v přilehlé místnosti vedle kotelny. Doplňování vody do topného
systému je z vodovodního řádu bez úpravy vody. Doplňování vzduchu do tlakové
expanzní nádoby je pomocí pístového kompresoru. Topná voda z kotlů je vedena na
rozdělovač topné vody.
Každý kotel má vlastní oběhové čerpadlo, které se uvádí do provozu s
příslušným kotlem. Topná voda z kotlů je vedena na sdružený rozdělovač a sběrač
topné vody. Na výstupu topné vody je uzavírací armatura s elektrickým pohonem
Klimact, který má uzavírat okruh topné vody do kotle, pokud je kotel mimo
provoz. V době prohlídky byl topný okruh otevřen do všech kotlů, přes kotle
zbytečně cirkuluje topná voda a dochází k jejímu ochlazování v kotlích, které
nejsou v provozu. Z rozdělovače topné vody je topná voda dopravována do
jednotlivých topných větví:
-
větev ohřívače teplé užitkové vody, které jsou instalovány v
sousední místnosti kotelny.
-
větev jídelna
-
větev tělocvična – pavilon D
-
větve pro pavilony A,B,C
Do jednotlivých topných větví je přiváděna topná voda o konstantní
teplotě. V ohřívačích TUV se provádí ohřev teplé užitkové vody. V jednotlivých
topných větvích je dále instalována regulace teploty vytápěcí vody podle
ekvitermní regulace v závislosti na venkovní teplotě a teplotě referenční
místnosti dané větve.
Ležaté ohřívače teplé užitkové vody s topnou vložkou mají objem 2
500 a 2 600 litrů, max.provozní přetlak 0,98 MPa. Regulace přívodu topné vody
do ohřívače je řízena armaturou s elektrickým pohonem.
Z ohřívačů teplé vody je potrubím vyvedena teplá užitková vody do
systému rozvodu TUV. Cirkulaci teplé užitkové vody zajišťuje oběhové čerpadlo.
Vratná voda z cirkulace se přes spirálový výměník, kde se dohřívá na vhodnou
teplotu, vrací do ohřívačů TUV.
Regulace teploty topné vody se provádí v závislosti na venkovní
teplotě a teplotě referenční místnosti jednotlivých topných větví. Regulace je
dále řízena podle režimu využívání prostorů.
Regulace teploty topné vody do jednotlivých topných větví je
prováděna mícháním topné vody s konstantní teplotou z kotlů na třícestné
směšovací armatuře s vratnou vodou ze systému UT příslušné větve.
Ovládání třícestných směšovacích armatur DRGFLA je řízeno ekvitermní
regulací v závislosti na venkovní teplotě, teplotě referenční místnosti a na
zvoleném režimu vytápění. Cirkulaci topné vody v systému rozvodu UT zajišťují
oběhová čerpadla NTV s dvoustupňovou regulací otáček.
Jištění systému proti překročení dovoleného tlaku je provedeno
pojistnými ventily a tlakovou expanzní nádobou bez membrány o objemu 1 600
litrů.
Provoz kotelny je řízen regulací HONEYWELL EXEL 500 s volně
programovatelným regulátorem EXCEL 100 doplněný o ovládací panel XI 582. Jedná
se o kompaktní digitální podstanici určenou k digitálnímu řízení a regulaci
vytápění,ohřevu teplé vody a řízení technologií budov.
Provoz kotlů je řízen vlastní automatikou kotlů DIEMATIC-m podle
teploty výstupní topné vody v závislosti na venkovní teplotě. Řídící automatika
kotlů sleduje chod kotlů a vyhodnocuje poruchové stavy. Tyto poruchové stavy
jsou přenášeny do řídící jednotky EXCEL. Řídící jednotka dává povel pro
odstavení koltů z provozu při dosažení některého poruchového stavu. Jsou
sledovány tyto poruchové stavy:
-
zaplavení kotelny
-
maximální teplota v kotelně
-
maximální teplota teplé užitkové vody
-
minimální hladina vody v topném systému
-
výskyt zemního plynu v kotelně nebo regulační stanici.
2.5.2. Otopná soustava, měření a regulace budovy základní školy a
školní jídelny a kuchyně.
Topný systém objektu základní školy je rozdělen do těchto větví:
větev tělocvična – samostatná větev pro vytápění prostorů
tělocvičny (část D objektu ZŠ). Regulace větve je umístěna samostatně na stěně
místnosti pro ohřívače TUV přilehlé k vytápěnému prostoru.
větev pro vytápění prostorů objektu ŠK (nová budova naproti
budově ZŠ
větev č. 2 samostatná větev pro vytápění prostorů chodeb a
sociálního zařízení pavilonu C
větev č. 3 samostatná větev pro vytápění prostorů učeben a
kabinetů pavilonu C
větev č. 4 samostatná větev pro vytápění prostorů chodeb a
sociálního zařízení pavilonu B
větev č. 5 samostatná větev pro vytápění prostorů učeben a
kabinetů, ředitelny, kanceláře, sborovny a haly pavilonu B
Všechny tyto větve, mimo větev pro vytápění tělocvičny, jsou
soustředěny do jednoho bloku (rozdělovač – sběrač) v místnosti, kde se nachází
expanzní nádoba a kompresor. Všechny větve kromě větve pro přípravu TUV jsou
individuálně regulovány podle ekvitermní křivky.
Žádná z topných větví, ani větev pro přípravu TUV a ani větve pro
distribuci TUV, nemají vlastní měření množství dodaného tepla.
Byt školníka má vytápění z vlastního plynového kotle s vlastní
expanzní nádobou a akumulačním ohřevem teplé užitkové vody. Byt školníka má i
vlastní napájení elektrickou energií. Dodávka zemního plynu a elektrické
energie je na základě smluvního vztahu mezi dodavatelem plynu a dodavatelem
elektřiny a uživatelem školnického bytu. Veškeré energie pro byt školníka jsou
samostatně měřeny příslušnými měřiči.
2.5.3. Regulace otopné soustavy
Regulace teploty topné vody do jednotlivých větví je prováděna
mícháním ostré topné vody s konstantní teplotou z kotlového okruhu na třícestné
směšovací armatuře s vratnou vodou ze systému UT příslušné větve.
Ovládání třícestných směšovacích armatur DRGFLA je řízeno ekvitermní
regulací v závislosti na venkovní teplotě, teplotě referenční místnosti a na
zvoleném režimu vytápění. Cirkulaci topné vody v systému rozvodu UT zajišťují
oběhová čerpadla NTV s dvoustupňovou regulací otáček.
Jištění systému proti překročení dovoleného tlaku je provedeno
pojistnými ventily a tlakovou expanzní nádobou bez membrány o objemu 1 600
litrů.
Provoz kotelny je řízen regulací HONEYWELL EXEL 500 s volně
programovatelným regulátorem EXCEL 100 doplněným o ovládací panel XI 582. Jedná
se o kompaktní digitální podstanici určenou k digitálnímu řízení a regulaci
vytápění, ohřevu teplé vody a řízení technologií budov.
Provoz kotlů je řízen vlastní automatikou kotlů DIEMATIC-m podle
teploty výstupní topné vody v závislosti na venkovní teplotě. Řídící automatika
kotlů sleduje chod kotlů a vyhodnocuje poruchové stavy. Tyto poruchové stavy
jsou přenášeny do řídící jednotky EXCEL. Řídící jednotka dává povel pro
odstavení koltů z provozu při dosažení některého poruchového stavu. Jsou
sledovány tyto poruchové stavy:
-
zaplavení kotelny
-
maximální teplota v kotelně
-
maximální teplota teplé užitkové vody
-
minimální hladina vody v topném systému
-
výskyt zemního plynu v kotelně nebo regulační stanici.
Pracovní režim kotelny
Pozn: Mimo uvedenou dobu
pracuje kotelna v útlumu, teplota je nastavena na 21 °C. Teplota se pohybuje při provozu:
-
v učebnách 22–24 °C
-
v kancelářích 23–24 °C
-
na chodbách 21 °C
-
v suterénu 18 °C
Při nočním útlumu jsou teploty ve výše uvedených částech budovy o
3–4 °C nižší.
2.6. Rozvody energie v budově základní školy a školní
jídelny
2.6.1. Rozvod plynu
Rozvod plynu je proveden z venkovního rozvodu v ulici stl. přípojkou
do místnosti ve 2. suterénu, kde jsou umístěny regulátory a dva plynoměry.
Místnost je situována na rohu budovy vedle kotelny. Z této místnosti je
provedeno odbočení přes samostatné měření pro spotřebu bytu školníka. Vnitřní
plynoinstalace v místnosti regulátorů a plynoměrů a v kotelně je provedena
podle ČSN 07
0703 a ČSN 38
6420 ocelovými bezešvými trubkami z materiálu tř. 11 opatřenými syntetickým
nátěrem v barvě žluté. Odvzdušnění je provedeno manometry 0–4 kPa a uzavírací a
vzorkovací armaturou. Do vedlejšího prostoru kotelny je vyveden rozvod plynu v
dimenzi, která zajišťuje stabilitu dodávky do tří hořáků kotlů De Dietrich.
Do budovy školní kuchyně a jídelny je plyn zaveden samostatnou stl.
přípojkou přes samostatný plynoměr. Přípojková skříň je umístěna na jižní
straně pozemku školní kuchyně. Odtud je plyn veden do budovy ŠK do místnosti
vedle vchodových dveří, kde je osazen plynoměr.
Vnitřní plynoinstalace v místnosti plynoměru a dále v kuchyni je
provedena rovněž podle ČSN 07
0703 a ČSN 38
6420 ocelovými bezešvými trubkami z materiálu tř. 11 opatřenými syntetickým
nátěrem v barvě žluté.
2.6.2. Rozvody tepla
Rozvody horizontální v kotelně i suterénu budovy pro teplo a TUV
jsou provedeny z ocelových trubek závitových, bezešvých ČSN 42
5710.0 a hladkých bezešvých ČSN 42
5715.0 , jakosti 11353 spojovaných svařováním. Kompenzace potrubí je
prostorová pomocí změn trubní trasy. Některé rozvody teplé užitkové vody jsou
částečně doplněny rozvody z plastových trubek. Rozvody pod stropem suterénu
jsou opatřeny izolací ze skelné vaty (Rotaflex) opatřené povrchem z plastové
folie. V místech, kde byla tato původní izolace narušena, je doplněna izolací z
pouzder TUBEX, případně je povrch izolace doplněn izolací s hliníkovou folií. V
některých případech po opravě rozvodného potrubí tepelná izolace zcela chybí.
Chybí izolace regulačních a uzavíracích armatur.
Stoupací potrubí a napojení topných těles je provedeno rovněž z
ocelových trubek spojovaných svařováním. Tyto rozvody jsou vedeny volně po
povrchu vnitřního zdiva na distančních podpěrách. Přípojky pro topná tělesa
jsou provedeny v odpovídající dimenzi.
Jednotlivé části topných skupin jsou opatřeny uzavírací armaturou –
kulovým kohoutem, vypouštěcím kohoutem a regulační armaturou.
2.6.3. Příprava TUV
Teplá užitková voda je připravována v centrálních ležatých
zásobníkových ohřívačích TUV v suterénu budovy základní školy a v několika málo
případech v průtokových ohřívačích (v prostoru jednotlivých bytových buněk). V
obou objektech areálu je zavedena cirkulace TUV.
Ohřev v zásobníkových ohřívačích je zajišťován ze systému
centrálního vytápění celoročně. V letním období je k přípravě TUV využíván
menší kotel. Spotřeba TUV není v objektu měřena.
2.6.4. Topná tělesa
Jako topná tělesa na jednotlivých topných větvích jsou použity různé
systémy. V 1. a 2. suterénu budovy základní školy jsou použity převážně
litinové radiátory v různých výškách a složeních. V přízemí a patrech jsou
použita desková otopná tělesa typ RADIK. Tato tělesa jsou použita rovněž v
budově školní kuchyně a jídelny. Rozměrové a typové provedení jednotlivých
těles (co do výšky a konkrétního provedení) bylo navrženo s ohledem na
proměnlivou výšku podokenních parapetních výklenků a s ohledem na požadovanou
teplosměnnou plochu otopného tělesa. Součástí otopných těles je většinou
termostatický radiátorový ventil Heimeier. V místech, kde termostatický
radiátorový ventil chybí, doporučuje auditor jeho doplnění
Topná tělesa jsou seskupena do několika samostatně regulovaných
větví. Regulace probíhá mícháním topné a vratné vody na příslušném regulačním
zařízení osazeném na rozdělovači-sběrači. Tím je zaručena minimalizace spotřeby
tepla pro vytápění jednotlivých částí areálu. S ohledem na polohu ZŠ a rozsáhlé
prosklení dochází k poměrně značným tepelným ziskům v učebnách směrovaných na
JV a zvláště na JZ stranu, zejména v původní části školní budovy. Dobrá funkce
termostatických ventilů zejména této části budovy znamená poměrně značné úspory
tepla a dobrou tepelnou pohodu.
2.7. Zásobování a spotřeba elektrické
energie
2.7.1 Zásobování el. energií
Zásobování elektrickou energií je ze sítě nn Pražské energetické,
a.s. Na dodávku el. energie jsou uzavřeny kupní smlouvy, na každý objekt
samostatná kupní smlouva.. Napojení objektů je provedeno kabelovou přípojkou z
trafostanice s napětím 0,4 kV z trafostanice 22/0,4 kV umístěné v suterénu
budovy ZŠ do rozvaděčů v jednotlivých objektech.
Měření elektrické spotřeby je umístěno v rozvaděčích, pro každý
objekt samostatné měření v souladu s kupními smlouvami. Jištění odpovídá
tehdejšímu návrhu, pro základní školu je hlavní jistič před elektroměrem 3x250
A, rovněž pro školní jídelnu je hlavní jistič před elektroměrem 3x200 A, pro
mateřskou školu je hlavní jistič před elektroměrem ve výši 3x16 A.
Z hlediska sazeb je pro objekt základní školy přiznána sazba C 03 –
Jednotarifová sazba (pro střední spotřebu). Jištění odpovídá tehdejšímu návrhu,
pro základní školu je hlavní jistič před elektroměrem ve výši 3x250 A.
Pro školní jídelnu je rovněž přiznána sazba C 03 – Jednotarifová
sazba (pro střední spotřebu). Jištění hlavním jističem před elektroměrem 3x200
A.
Dle těchto sazeb maximální cena elektřiny se skládá z měsíčního
platu za příkon podle jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před
elektroměrem, jehož výše činila dle Pražské energetické, a.s za posuzované
období roku 2002 za 1 A à 44 Kč.
Osvětlení budov je převážně zářivkové, ve vedlejších prostorech jsou
použity žárovky. K osvětlení lze dodat jen, že v některých prostorech je z
hlediska současných požadavků nedostatečné nebo nedostatečně ovládané.
Osvětlení neumožňuje zónovou regulaci. Po osazení nových oken a doplnění
žaluzií bude nutno ovládání osvětlení upravit
2.7.2. Spotřebiče elektrické energie
Hlavní elektrické spotřebiče, které se podílí na celkové spotřebě
el. energie areálu budov Základní školy Hanspaulka jsou uvedeny v příloze.
Nahoru3. ZHODNOCENÍ STÁVAJÍCÍHO STAVU
V této části zprávy se auditor vyjadřuje ke zjištěným
skutečnostem, porovnává zjištěné údaje s údaji požadovanými a činí první
závěry. Pro názornost je opět použito některých prvků prezentační techniky,
jako jsou grafy a obrázky. Grafy a tabulky jsou v tomto příkladu použity,
obrázky jsou opět pro úsporu místa vynechány.
Energetická bilance a technické ukazatele zdrojů
energie
V následující tabulce je podrobně zpracována energetická bilance pro
rok 2002. Graf znázorňuje poměr spotřeby zemního plynu a elektrické energie v
tomtéž roce. Technické ukazatele zdroje tepelné energie, jako např. účinnosti
výroby tepla, roční využití instalovaného výkonu, jsou uvedeny v další
tabulce.
Základní tvar energetické bilance pro rok 2002
(viz
vyhláška č. 213/2001 Sb., příloha č. 4)
Poměr spotřeby zemního plynu a el. energie v areálu v roce
2002
Základní technické ukazatele vlastního energetického
zdroje
(viz vyhláška č. 213/2001 Sb., příloha č. 5)
Pozn: účinnost = 86 %
NahoruVýpočet tepelných ztrát budovy
Byla k dispozici starší projektová dokumentace stávajícího stavu
objektů ZŠ Hanspaulka. K výpočtu tepelných ztrát byla použita hlavně
dokumentace k pasportu jednotlivých budov areálu, doplněná o poznatky šetření a
doměřování v posuzovaných objektech auditorem. Svislé konstrukce budovy jsou
tvořeny z cihelného zdiva o tloušťce 500 až 650 mm. Vstupní dveře jsou
dvoukřídlé, kovové, prosklené, některé částečně prosklené. Okna v objektu jsou
dřevěná, dvojitá. Obvodový ani střešní plášť není tepelně izolován.
Okrajové podmínky pro výpočet tepelných ztrát jsou uvedeny v
následující tabulce
Parametry prostředí:
Pro objekt základní školy
Pro objekt školní jídelny a družiny
Tepelné ztráty objektu ZŠ
Pozn.: konkrétní hodnoty součinitele prostupu tepla jednotlivých
konstrukcí jsou uvedeny ve výpočtu v příloze
Rozdělení tepelných ztrát v budově ZŠ
Výpočet tepelných ztrát byl proveden obálkovou metodou, výsledky
zpracování jsou uvedeny v příloze.
Z výsledků výpočtu uvedených v tabulce vyplývá, že největší tepelné
ztráty jsou způsobeny prostupem vnějších svislých neprůsvitných a prosklených
konstrukcí a infiltrací (větráním).
Tepelné ztráty objektu ŠK + družina
Rozdělení tepelných ztrát v budově ŠK a ŠD
Výpočet tepelných ztrát byl proveden obálkovou metodou, výsledky
zpracování jsou uvedeny v příloze.
Z výsledků výpočtu uvedených v tabulce vyplývá, že největší tepelné
ztráty jsou způsobeny prostupem vnějšími svislými neprůsvitnými konstrukcemi,
stropem a prosklenými konstrukcemi. Ztráty infiltrací (větráním) jsou s ohledem
na použitá okna nejmenší.
Výpočtová spotřeba tepla a energie na vytápění -
bilance
Teoretické (výpočtové) rozdělení spotřeby tepla na vytápění a
přípravu TUV vyjadřuje následující tabulka.
Dle katalogu ČEA pro technická řešení ke snížení energetické
spotřeby budov se vychází z tepelné ztráty objektu stanovené pro nepřerušované
vytápění dle ČSN 06
0210 a zohledňují se klimatické podmínky, provoz vytápění, druh otopné
soustavy a její vybavení regulací.
Teoretické rozdělení spotřeby tepla
Poměr potřeby tepla na vytápění a přípravu TUV
Přehled o vstupních údajích a měrných spotřebách tepla normových a
skutečných pro budovu ukazuje následující tabulka.
Geometrické ukazatele budovy ZŠ a měrná spotřeba energie
Posouzení měrné spotřeby tepla v objektu Základní školy
Geometrické ukazatele budovy ŠK + ŠD a měrná spotřeba
energie