3.3
Zákon o hospodaření energií
Ing. Ladislav Černý
NahoruÚvod
Zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií,
doznal v uplynulém období významných změn co do obsahu i rozsahu. Odráží se v
něm úsilí o racionální a efektivní využívání energie, zejména energie tepelné,
při jejímž užití zejména v budovách jsou značné rezervy úspor energie.
Obyvatelé zemí v Evropě, v jejímž středu ležící Českou republiku nelze z Evropy
vyjmout, jsou si vědomi své narůstající závislosti (70–80 %) na dovozu
primárních zdrojů energie z mimoevropských teritorií, více či méně
(ne)stabilních. Proto hledají – jednak ve využívání alternativních
(obnovitelných a druhotných) zdrojů energie, jednak ve snižování užití energie
v konečné spotřebě – způsoby, jak tuto dovozovou závislost snížit.
Náklady na energii se promítají do všech služeb, činností, do všech
výrobků a veškerého zboží. Snahou Evropanů je tyto náklady snížit cestou
optimálního využívání energie v zájmu zachování ekonomické
konkurenceschopnosti. Zároveň se tím sledují cíle snižování zátěže životního
prostředí. Jedná se o závažné strategické rozhodnutí, jehož prvořadým účelem
však je udržení životních společenských nákladů Evropanů na přijatelné úrovni
vzhledem k očekávanému světovému růstu cen primárních zdrojů energie. Tento
růst cen energie je nepředvídatelný a Evropany sotva ovlivnitelný, spíše však
vůbec neovlivnitelný. Maximální efektivita ve využívání zdrojů energie bude čím
dále tím více pro každého obyvatele Evropy zcela přirozeným imperativem dne při
každém konání.
Jednotná přijatá evropská opatření (směrnice EU) z této oblasti jsou
promítnuta v české legislativě v zákoně č. 165/2012 Sb., o podporovaných
zdrojích energie a o změně některých zákonů, pokud se týká využívání
obnovitelných a dalších zdrojů energie, a do zákona č. 406/2000 Sb., o
hospodaření energií, a jeho novel, pokud se jedná o šetrné a efektivní
nakládání s energií v konečné spotřebě.
Nepřímé novely zákona o hospodaření energií z údobí od září roku 2011
jsou obsaženy v zákoně č. 53/2012 Sb., a v Části druhé citovaného zákona č.
165/2012 Sb. Přímými novelami jsou zákon č. 299/2011 Sb. z 6. září 2011 a zákon
č. 318/2012 z 3. října 2012. Tímto zákonem byl zákon o hospodaření energií
značně změněn a rozšířen – především v oblasti opatření pro zvyšování
hospodárnosti užití energie a navazujících částech zákona. V zákoně, v jeho
plném znění, je 22 odkazů na jiné legislativní předpisy, což dokumentuje
propojenost jeho ustanovení, a vůbec celé problematiky nakládání s energií, s
jinými, souvisejícími předpisy.
Informace o vybraných důležitých ustanoveních jednotlivých
paragrafů
§ 1 Předmět
zákona
Deklaratorní ustanovení o zapracování příslušných směrnic EU tímto
zákonem. Vyjmenovány jsou oblasti, kterých se týká hospodaření energií, a
naznačen obsah zákona.
§ 2 Základní
pojmy
Klíčové ustanovení zákona pro správné chápání a správnou a jednotnou
interpretaci celého zákona. V paragrafu je ve dvou odstavcích pod písm. a) až w) a a) až m) uvedeno, co
se rozumí stěžejními používanými pojmy v textu zákona.
Soupis definovaných pojmů:
-
nakládání s energií, obnovitelné zdroje, druhotný zdroj,
energetické hospodářství, účinnost užití energie, energetická náročnost budovy,
kotel, klimatizační systém, vytápění, ústřední vytápění, jmenovitý (tepelný)
výkon, jmenovitý chladící výkon, průkaz energetické náročnosti, energetický
audit, energetický posudek, budova, ucelená část budovy, celková energeticky
vztažná plocha, větší změna dokončené budovy, obálka budovy, technický systém
budovy, nákladově optimální úroveň, budova s téměř nulovou spotřebou;
-
výrobek spojený se spotřebou energie, součásti a podsestavy
(výrobku), energetický štítek, informační list, ekodesign, jiné hlavní zdroje,
uvedení na trh, výrobce, zplnomocněný zástupce, dovozce, dodavatel,
obchodník.
Dikce některých vybraných pojmů:
nakládání s energií – výroba, přenos, přeprava, distribuce,
rozvod, spotřeba energie a uskladňování plynu, včetně souvisejících
činností;
energetické hospodářství – soubor technických zařízení a budov
sloužících k nakládání s energií;
účinnost užití energie – míra efektivnosti energetických
procesů, vyjádřená poměrem mezi úhrnnými energetickými výstupy a vstupy téhož
procesu, vyjádřená v procentech;
vytápění – proces sdílení tepla do vytápěného prostoru
zajišťovaný příslušným technickým zařízením za účelem vytváření tepelné pohody
či požadovaných standardů vnitřního prostředí;
průkaz energetické náročnosti – dokument, který obsahuje
stanovené informace o energetické náročnosti budovy nebo ucelené části
budovy;
energetický audit – písemná zpráva obsahující informace o
stávající nebo předpokládané úrovni využívání energie v budovách, v
energetickém hospodářství, v průmyslovém postupu a energetických službách s
popisem a stanovením technicky, ekologicky a ekonomicky efektivních návrhů na
zvýšení úspor energie nebo zvýšení energetické účinnosti včetně doporučení k
realizaci;
budova – nadzemní stavba a její podzemní části, prostorově
soustředěná a navenek převážně uzavřená obvodovými stěnami a střešní
konstrukcí, v níž se používá energie k úpravě vnitřního prostředí;
větší změna dokončené budovy – změna dokončené budovy na více
než 25 % celkové plochy obálky budovy;
budova s téměř nulovou spotřebou energie – budova s velmi
nízkou energetickou náročností, jejíž spotřeba energie je ve značném rozsahu
pokryta z obnovitelných zdrojů;
energetický štítek – označení výrobku spojeného se spotřebou
energie, které obsahuje údaje o spotřebě energie a jiných hlavních zdrojů
spotřebovaných v souvislosti s tímto výrobkem;
informační list – normalizovaný přehled informací týkající se
výrobku spojeného se spotřebou energie;
jiné hlavní zdroje – voda, chemikálie nebo jakékoli jiné látky
spotřebované výrobkem při běžném používání.
§ 3 Státní energetická
koncepce
Zákonem je Státní energetická koncepce (SEK) označena jako strategický
dokument, jenž se zpracovává s výhledem na 30 let. Vyjadřuje cíle státu v
energetickém hospodářství v souladu s potřebou zabezpečit základní funkce státu
a s potřebami hospodářského a společenského rozvoje i za krizové situace,
včetně ochrany životního prostředí. Slouží pro vypracování územních
energetických koncepcí.
§ 4 Územní energetická
koncepce
Poslední novelou zákona se zdůrazňuje význam Územní energetické
koncepce (ÚEK), kterou zpracovává kraj, hlavní město Praha a statutární město.
Může ji přijmout pro svůj územní obvod nebo jeho část i obec. Je
neopomenutelným podkladem pro politiku územního rozvoje a územně plánovací
dokumentaci. ÚEK obsahuje rozbor trendů vývoje poptávky po energii a možných
zdrojů a způsobů nakládání s energií, hodnocení využitelnosti obnovitelných a
druhotných energetických zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla, zvláště
se vyhodnotí vhodnost vytápění a chlazení využívajících obnovitelné zdroje
energie v místní infrastruktuře, dále obsahuje hodnocení využitelnosti
energetického potenciálu komunálních odpadů (odkaz na zákon o odpadech),
hodnocení technicky a ekonomicky dosažitelných úspor z hospodárnějšího využití
energie, řešení energetického hospodářství území včetně zdůvodnění a návrh
opatření uplatnitelných pořizovatelem koncepce.
§ 5 Státní program na
podporu úspor energie a využití obnovitelných a druhotných zdrojů
energie
Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných a
druhotných zdrojů energie (dále jen "Program“) je program na podporu zvyšování
účinnosti užití energie, snižování energetické náročnosti a využití
obnovitelných a druhotných zdrojů v souladu se schválenou státní energetickou
koncepcí a zásadami udržitelného rozvoje (odkaz na zákon o životním prostředí).
Zpracovává MPO v dohodě s MŽP na období jednoho roku.
K uskutečnění Programu mohou být poskytovány dotace ze státního
rozpočtu na:
-
energeticky úsporná opatření ke zvyšování účinnosti užití energie
a snižování energetické náročnosti budov včetně rozvoje budov s téměř nulovou
spotřebou energie;
-
rozvoj využívání kombinované výroby elektřiny a tepla;
-
modernizaci výrobních a rozvodných zařízení energie;
-
moderní technologie a materiály pro energeticky úsporná
opatření;
-
rozvoj využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie;
-
rozvoj energetického využití komunálních odpadů;
-
osvětu, výchovu, vzdělávání a poradenství v oblasti nakládání s
energií, využívání a přínosů obnovitelných a druhotných zdrojů energie;
-
vědu, výzkum a vývoj v oblasti nakládání s energií, energetických
úspor a využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie;
-
zpracování územní energetické koncepce a nástrojů na její
realizaci;
-
zavádění průkazu energetické náročnosti budov a provádění
energetických auditů a energetických posudků;
-
pobídky malým, středním a velmi malým podnikům vyrábějícím výrobky
spojené se spotřebou energie k zavádění nových postupů vedoucích ke splnění
požadavků na ekodesign;
-
rozvoj energeticky úsporných budov.
Program je uveřejňován v Obchodním věstníku a MPO jej uveřejňuje
způsobem umožňujícím dálkový přístup. Vláda nařízením stanoví pravidla pro
poskytování dotací.
§ 6 Účinnost užití
energie zdrojů a rozvodů energie
Stanovené zásady:
-
nově zřizované výrobny elektřiny a tepla a výrobny (odkaz na energetický zákon), u nichž se provádí
změna dokončené stavby (odkaz na stavební zákon), musejí využívat primární
energii alespoň s minimální účinností stanovenou prováděcím právním předpisem
(dále též jen "ppp“);
-
nová zařízení na distribuci tepelné energie a vnitřní distribuci
tepelné energie a chladu a zařízení, u nichž se provádí změna dokončené stavby,
musejí být vybavena a musí dosahovat účinnosti rozvodů energie podle ppp;
-
kotle a kamna na bimasu, solární fotovoltaické a tepelné systémy,
tepelná čerpadla (vybraná zařízení vyrábějící energii z obnovitelných zdrojů)
musejí být dodávána s nezkreslenými informacemi o předpokládaných přínosech a
ročních provozních nákladech těchto zařízení a jejich energetickou účinností v
technické dokumentaci nebo návodu na použití;
-
ve výrobně elektřiny s instalovaným výkonem vyšším než 5 MWe s
využitím hnědého uhlí musí být zajištěna (účinnost od 1. 1. 2015) pravidelná
kontrola účinnosti užití energie podle ppp;
-
za výrobu elektřiny bez dodávky užitečného tepla s účinností užití
energie nižší, než je hodnota stanovená ppp, se povinně uhrazuje operátorovi
trhu (účinnost od 1. 1. 2015) platba za nesplnění minimální účinnosti užití
energie při spalování hnědého uhlí.
§ 6a Kontrola
provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie a klimatizačních
systémů
Ustanovení oproti minulému se zpřehledňuje a zjednodušuje.
Povinnost kontroly se vztahuje na kotle s rozvody od jmenovitého
výkonu 20 kW a na klimatizační systémy se jmenovitým chladícím výkonem vyšším
než 12 kW. Povinnost kontroly se nevztahuje na kotle a vnitřní rozvody tepelné
energie a klimatizační systémy umístěné v rodinných domech, bytech a stavbách
pro rodinnou rekreaci s výjimkou případů, kdy jsou provozovány výhradně pro
podnikatelskou činnost.
Rozsah, četnost a způsob kontroly, způsob provádění kontroly, vzor a
obsah zprávy o kontrolách provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie a
kontrolách klimatizačních systémů stanoví ppp.
Kontrolu kotlů a příslušných rozvodů tepelné energie, které nejsou
předmětem licence na výrobu tepelné energie a licence na rozvod tepelné energie
podle zvláštního právního předpisu(odkaz na energetický zákon), může provádět pouze
příslušný energetický specialista (viz § 10).
Kontrolu provozovaných kotlů a příslušných rozvodů tepelné energie,
jež jsou předmětem licence na výrobu tepelné energie a licence na rozvod
tepelné energie podle energetického zákona, provádí držitel této licence na
výrobu tepla a držitel licence na rozvod tepla.
Kontrolu klimatizačních systémů může provádět pouze příslušný
energetický specialista.
§ 7 Snižování energetické
náročnosti budov
Jedná se o jedno ze stěžejních novelizovaných ustanovení zákona, se
kterými bude mít co do činění řada subjektů, zejména všichni stavebníci. Proto
si zaslouží pozornosti každý odstavec zvlášť s cílem převést strohou
legislativně právní dikci do běžného vyjádření, aby opatření stanovená tímto
paragrafem byla správně pochopena a interpretována.
-
Každý stavebník při výstavbě nové budovy (viz význam pojmů)
je povinen plnit požadavky na energetickou náročnost budovy podle ppp a při
podání žádosti o stavební povolení nebo ohlášení stavby musí doložit kladným
závazným stanoviskem dotčeného orgánu podle § 13 (dotčeným orgánem podle § 13 je SEI,
resp. MPO pro ministerstva) splnění požadavků na energetickou náročnost
budovy:
-
na nákladově optimální úrovni (viz význam pojmů) od 1. ledna
2013;
-
s téměř nulovou spotřebou energie (viz význam pojmů), a to v
případě budovy, jejímž vlastníkem a uživatelem bude orgán veřejné moci nebo
subjekt zřízený orgánem veřejné moci (dále jen "orgán veřejné moci“) a jejíž
celková energeticky vztažná plocha (viz význam pojmů) bude:
-
větší než 1500 m2, a to od 1. ledna 2016,
-
větší než 350 m2, a to od 1. ledna 2017,
-
menší než 350 m2, a to od 1. ledna 2018;
-
s téměř nulovou spotřebou energie, a to v případě budovy s
celkovou energeticky vztažnou plochou:
-
větší než 1500 m2, a to od 1. ledna 2018,
-
větší než 350 m2, a to od 1. ledna 2019,
-
menší než 350 m2, a to od 1. ledna 2020;
-
posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti
alternativních systémů dodávek energie průkazem energetické náročnosti budovy
(v tomto případě samozřejmě bez stanoviska dotčeného orgánu podle § 13).
-
V tomto odstavci se vymezují povinnosti subjektů při větší změně
dokončené budovy (viz význam pojmů). Je stanovena povinnost plnit požadavky na
energetickou náročnost budovy podle ppp. Plnění požadavků musí být doloženo
průkazem energetické náročnosti budovy v případě žádosti o stavební povolení
nebo ohlášení stavby a i v případě, že změna stavby nepodléhá stavebnímu
povolení či ohlášení. Průkaz energetické náročnosti obsahuje:
-
splnění požadavků na energetickou náročnost budovy na
nákladově optimální úrovni (význam pojmů) pro budovu nebo pro měněné stavební
prvky obálky budovy a měněné technické systémy podle ppp,
-
posouzení technické, ekonomické a ekologické proveditelnosti
alternativních systémů
-
dodávek energie podle ppp,
-
stanovení doporučených opatření pro snížení energetické
náročnosti budovy podle ppp.
-
V tomto odstavci je řešen případ, kdy je u budov s průkazem
energetické náročnosti provedena jiná než větší změna dokončené stavby (tedy
menší změna) – do 10 let platnosti průkazu. I v tomto případě musejí být
splněny požadavky na energetickou náročnost pro měněné stavební prvky obálky
budovy nebo měněné technické systémy podle ppp.
-
Tímto odstavcem jsou stanoveny důležité povinnosti stavebníka,
vlastníka budovy nebo společenství vlastníků jednotek. Ti jsou povinni:
-
vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími
a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům v rozsahu
stanoveném prováděcím právním předpisem (ppp); čili nejen regulace, ale nově i
registrace – tedy měření či indikace – dodávky tepla musí být v bytech a
nebytových prostorách realizována (výjimka, viz odst. 7), a to do 1. ledna
2015;
-
zajistit v případě instalace vybraných zařízení vyrábějících
energii z obnovitelných zdrojů v budově (s účinností od 1. 1. 2014), aby tuto
instalaci provedly pouze osoby podle § 10d (tj. osoby oprávněné provádět
instalaci vybraných zařízení využívajících energii z obnovitelných zdrojů);
-
zajistit při užívání budov nepřekročení měrných ukazatelů
spotřeby tepla pro vytápění, chlazení a pro přípravu teplé vody stanovených ppp
(výjimka, viz odst. 7);
-
řídit se pravidly pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody
stanovenými ppp (výjimka, viz odst. 6);
-
u budov užívaných orgány státní správy s celkovou energeticky
vztažnou plochou (význam pojmů) větší než 1500 m2 zařadit do 1.
ledna 2015 tyto budovy do Systému monitoringu spotřeby energie uveřejněného na
internetových stránkách MPO.
-
Výjimky z předchozích ustanovení odstavců (1), (2) a (3).
Požadavky na energetickou náročnost budovy nemusejí být splněny:
-
u budov s celkovou energeticky vztažnou plochou menší než 50
m2 ;
-
u budov, které jsou kulturní památkou, anebo nejsou kulturní
památkou, ale nacházejí se v památkové rezervaci nebo památkové zóně;
-
u budov navrhovaných a obvykle užívaných jako místa bohoslužeb
a pro náboženské účely;
-
u staveb pro rodinnou rekreaci;
-
u průmyslových a výrobních provozů, dílenských provozoven a
zemědělských budov se spotřebou energie do 700 GJ za rok;
-
při větší změně dokončené budovy v případě, že stavebník,
vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek prokážou energetickým
auditem, že to není technicky nebo ekonomicky vhodné s ohledem na životnost
budovy a její provozní účely.
-
Pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody podle (4) d)
se nevztahují na rodinné domy a stavby pro rodinnou rekreaci, nebytové prostory
a na byty ve vlastnictví společenství vlastníků jednotek, pokud společenství
vlastníků jednotek vyjádří souhlas s odlišnými pravidly; přitom však u
nebytových prostor a bytů společenství vlastníků tato výjimka platí za podmínky
neohrožení zdraví a majetku a nepřekročení limitů stanovených ppp; nepřekročení
limitů se prokazuje energetickým posudkem.
-
Povinnosti podle odstavce 4 písm. a) a c) se nevztahují na rodinné
domy a stavby pro rodinnou rekreaci.
-
Zmocňovací ustanovení pro předmět, resp. obsah ppp:
-
stanovení nákladově optimální úrovně požadavků na energetickou
náročnost budovy pro:
-
nové budovy,
-
větší změny dokončených budov,
-
jiné než větší změny dokončených budov,
-
budovy s téměř nulovou spotřebou energie;
-
stanovení metody výpočtu energetické náročnosti budovy;
-
vzor posouzení technické, ekonomické a ekologické
proveditelnosti alternativních systémů dodávek energie;
-
vzor stanovení doporučených opatření pro snížení energetické
náročnosti budovy.
-
Zmocňovací ustanovení pro předmět, obsah ppp:
-
rozsah vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji
regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie konečným uživatelům,
-
měrné ukazatele tepla pro vytápění, chlazení a přípravu teplé
vody,
-
pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody.
§ 7a Průkaz energetické
náročnosti
V tomto paragrafu jsou nově precizovány účel a obsah průkazu (budovy),
jakož i adresná povinnost subjektů a termíny jeho zpracování. Průkaz
energetické náročnosti se postupně stává běžným ukazatelem o spotřebě energie
budovy obdobně, jako je tomu v případě štítků u elektrických spotřebičů anebo
např. deklarovaná spotřeba pohonných hmot u automobilů. Lidé se při pořizování
nebo obstarávání bydlení či nebytových prostorů budou stále více zajímat o
energetickou náročnost (provozní náklady) budovy (objektu, či jeho části) –
vedle ostatních hledisek, jako je poloha, vzhled, technický stav apod. To
povede k požadovanému snížení energie v budovách a tím i užití primárních
zdrojů s příznivými důsledky na životní prostředí.
§ 8 Energetické
štítky
Sestává ze 7 odstavců.
Odst. (2) obsahuje povinnosti dodavatele pod písm. a) až g) v souvislosti s
uváděním na trh výrobků podle předchozího odst. 1.
Odst. (3) stanoví v bodech a) až d), jaký musí být obsah technická dokumentace.
Odkazuje se též na zkoušky prováděné podle zákona č. 22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů.
V odstavci (4) jsou vyjmenovány a)–c) povinnosti obchodníka, jako např. vystavit řádně viditelným a čitelným
způsobem na nebo u výrobku spojeného se spotřebou energie energetický štítek a
poskytnout informační list v informačních a reklamních materiálech.
Odst. (5) stanoví další povinnosti dodavatele a obchodníka jako uvádění odkazu na
třídu energetické účinnosti výrobku spojeného se spotřebou energie v
informačních a…