dnes je 2.4.2025

Input:

Vyhláška o způsobu dělení nákladů za dodávku tepelné energie při společném měření odebraného množství tepelné energie

23.2.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.2.5.2
Vyhláška o způsobu dělení nákladů za dodávku tepelné energie při společném měření odebraného množství tepelné energie

Ing. Ladislav Černý

Zmocňovací ustanovení

Vyhláška č. 405/2015 Sb., ze dne 23. prosince 2015, o způsobu dělení nákladů za dodávku tepelné energie při společném měření odebraného množství tepelné energie, byla vydána na základě zmocnění § 98a odst. 1 písm. g) zákona č. 458/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů, po úpravě zákonem č. 131/2015 Sb. k provedení ustanovení § 78 odst. 5 tohoto zákona.

Zmocnění k vydání tohoto prováděcího právního předpisu:

"Rozsah a termíny předávání údajů o dodávce tepelné energie dodavateli tepelné energie ze stanovených měřidel podle zákona o metrologii nebo údajů ze zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění a dalších údajů potřebných pro rozdělování nákladů na vytápění a dodávku teplé vody a způsob dělení nákladů za dodávku tepelné energie při společném měření odebíraného množství tepelné energie pro více odběrných míst nebo v případě, že z odběrného místa jsou zásobovány tepelnou energií objekty nebo části objektů různých vlastníků, kteří uzavírají smlouvu o dodávce tepelné energie, a kdy nedojde k dohodě o způsobu rozdělení nákladů."

Prováděné ustanovení zákona tímto prováděcím právním předpisem, touto vyhláškou:

"Odběratel tepelné energie je v případech společné dodávky tepelné energie do více odběrných míst povinen poskytnout dodavateli tepelné energie údaje ze stanovených měřidel nebo údaje ze zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění a další údaje potřebné pro rozdělování nákladů na vytápění a dodávku teplé vody."

Situace, které vyhláška řeší

Na obrázcích níže jsou ve zjednodušených schematických nákresech znázorněny situace, jež jsou předmětem zmocnění energetického zákona a provedení vyhláškou.

Na obr. 1 je znázorněno, jak jsou ze společné přípravy teplé vody (SPTV) zásobovány objekty (domy) A, B a C (v praxi jich bývají i desítky), do nichž je rozváděna rozvodným zařízením dodavatele (držitele licence pro rozvod tepelné energie) teplá (užitková) voda. Množství tepelné energie dodávané s teplou vodou a množství dodávané teplé vody (vody jako takové) jsou měřena dodavatelem ve společné přípravně (výměníkové stanici, předávací stanici) stanovenými měřidly v souladu s metrologickými předpisy.

V energetickém zákoně není stanovena povinnost (z ekonomických důvodů – zátěž ceny) v tomto případě v odběrných místech dodávky (na vstupu do objektů) tuto dodávku měřit, nýbrž ve společné přípravě teplé vody.

Povinnost je stanovena pro měření v konečné spotřebě – v bytech, nebytových prostorech bytových domů a víceúčelových staveb podle zákona o hospodaření energií. Problematika rozdělování nákladů na dodávku teplé vody ze společné přípravny podle tohoto horního schématu byla řešena již v předchozích vyhláškách včetně současně rušené vyhlášky č. 366/2010 Sb., o způsobu rozdělení nákladů za dodávku tepelné energie při společném měření množství odebrané tepelné energie na přípravu teplé vody pro více odběrných míst.

Na obr. 2 je znázorněna dodávka tepelné energie do objektu jedním odběrným místem. V tomto odběrném místě je instalováno dodavatelem (držitelem licence) stanovené měřící zařízení v souladu s požadavkem energetického zákona. Tento objekt má kompaktní, technologicky propojené vnitřní odběrné tepelné zařízení se společným horizontálním rozvodem v technickém podlaží a s vertikálními rozvody (stoupačkami) do jednotlivých podlaží a bytů. Zatímco dodávka teplé vody podle horního obrázku do více odběrných míst ze společné přípravy je dědictvím z minulosti (éry tzv. komplexní bytové výstavby) a v současnosti se již z důvodů energetické účinnosti tento systém nezřizuje, situace podle dolního obrázku je dílem nevzdálené minulosti – éry privatizace bytů a domů. Původně byl celý objekt vybudovaný a zkolaudovaný jako jeden funkční celek ve vlastnictví jedné, zpravidla právnické osoby. Privatizací bytů se tento funkční celek rozdělil, jak je naznačeno na obr. 2, např. na tři vlastnické části 1, 2 a 3; co sekce (co vchod), to jiný vlastnický subjekt. Každou sekci vlastní jiné společenství vlastníků. V některých případech se jedná o pět či více sekcí samostatně vlastněných různými subjekty. Každý ze subjektů se stává samostatným odběratelem, zákazníkem držitele licence (dodavatele tepelné energie) se společným odběrným místem a společným měřením odebrané tepelné energie pro celý technologicky funkční objekt.

Obr. 1

Obr. 2

Jak postupovat při fakturaci dodávky tepelné energie (a teplé vody) jednotlivým subjektům, odběratelům, zákazníkům držitele licence, nedojde-li k dohodě všech, upravuje tato nová vyhláška.

Jsou případy, kdy dochází ke kombinaci obou situací; v tomto případě se v prvním kroku stanoví náklady připadající na odběrné místo podle obr. 1, např. objektu "B", a následně se tyto náklady rozdělí mezi vlastníky části objektu, sekcí 1, 2 a 3, označených v obr. 2.

Problémy, které budou muset vlastníci privatizovaných částí objektů řešit, se netýkají pouze dodávky tepelné energie. Jsou běžné případy, kdy plynová přípojka ústí do objektu sekcí 1 a přes sekci 2 je veden plyn do sekce 3. Obdobně je tomu u vody a jejího stokování, někdy i u elektřiny (společné části.). Objekt má rovněž společnou střechu, společnou základovou desku či základy. Stěny mezi sekcemi 1 a 2 a sekcemi 2 a 3 jsou společné. Vlastníci těchto sekcí si budou muset vyjasnit nejen otázku dodávky tepelné energie a její spravedlivé úhrady, ale i vlastnické vztahy ke všem zařízením a částem objektu a vzájemné závazky s břemeny z toho plynoucí.

Závažnost vyhlášky spočívá v nezbytné aktivní účasti zákazníků – odběratelů a spotřebitelů tepelné energie, dané v minulé době vzniklými technickými řešeními dodávky tepelné energie, jak je shora uvedeno. Pouze účinná součinnost odběratelů tepelné energie a jejich pozitivní spolupráce s dodavatelem tepelné energie v popisovaných technických a technologických řešeních může zabezpečit optimálně možné a spravedlivé účtování nákladů na dodávku tepelné energie konečným zákazníkům a tím i předpoklad pro spravedlivé účtování nákladů konečným spotřebitelům tepelné energie.

Komentář k jednotlivým ustanovením

Komentář k jednotlivým ustanovením vyhlášky č. 405/2015 Sb.

§ 1 Předmět úpravy

Je dán názvem vyhlášky a zákonným zmocněním.

§ 2 Vymezení pojmů

a) Klíčový pojem (s širokým obsahem) pro účely aplikace vyhlášky je "měřená spotřeba". Rozumí se jí:

1. spotřeba (odběr) tepelné energie pro objekt nebo části objektů za zúčtovací období,

2. spotřeba (odběr) teplé vody změřená stanoveným měřidlem za zúčtovací období na vstupu do objektů (na patě domů),

3. součet odečtených hodnot na

Nahrávám...
Nahrávám...