3.2.5.26
Návrh novely vyhlášky o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích
Energetický regulační úřad
I. Důvodem předložení návrhu vyhlášky je zajištění provedení návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, který je aktuálně projednáván v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR jako sněmovní tisk č. 656 (dále jen "Lex OZE III").
Lex OZE III do právního řádu přijímá řadu nových institutů, přičemž pro licenční vyhlášku jsou klíčové dva z nich – ukládání elektřiny a agregace flexibility. Na nově zaváděnou činnost agregace flexibility bez dalšího v oblasti licencí vyžaduje, aby její poskytovatel, agregátor, získal licenci na obchod s elektřinou. S ohledem na tuto skutečnost, tedy že Lex OZE III na agregátora neklade žádné jiné požadavky z hlediska získání licence, vyhláška neupravuje, jelikož ani nemůže upravovat, žádné speciální požadavky na prokazování způsobilosti k získání této licence.
Naopak činnost ukládání elektřiny bude možné na základě Lex OZE III vykonávat pouze na základě nově zaváděné licence.
Podle § 98a odst. 2 písm. a) energetického zákona má Energetický regulační úřad stanovit vyhláškou způsoby prokazování finančních a technických předpokladů a odborné způsobilosti pro jednotlivé druhy licencí, způsoby určení vymezeného území a provozovny, prokázání vlastnického nebo užívacího práva k užívání energetického zařízení, náležitosti prohlášení odpovědného zástupce, a vzory žádostí k udělení, změně a zrušení licence a žádostí o uznání oprávnění k podnikání uděleného v jiném členském státě Evropské unie. Aby Energetický regulační úřad naplnil zmocnění v plné míře, je nutné na úrovni vyhlášky reflektovat rozšíření množiny držitelů licencí v ustanovení § 4 odst. 1 písm. a) bod 4 dle Lex OZE III, které do právního řádu zakotvuje licenci na činnost ukládání elektřiny.
Návrh vyhlášky má za cíl umožnit vznik provozovatelů zařízení na ukládání elektřiny jakožto držitelů licence změnou vyhlášky o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích, a to konkrétně změnou vzorů formulářů žádosti o udělení licence pro podnikání v energetických odvětvích pro fyzické osoby (příloha č. 1) a pro právnické osoby (příloha č. 3), ustanovení odpovědného zástupce (příloha č. 6), žádosti o změnu licence pro podnikání v energetických odvětvích pro fyzické osoby (příloha č. 8) právnické osoby (příloha č. 9) a žádosti o zrušení licence pro podnikání v energetických odvětvích pro fyzické osoby (přílohy č. 10) a pro právnické osoby (příloha č. 11). Dále bude vytvořen nový formulář "Seznam jednotlivých provozoven" pro činnost ukládání elektřiny (příloha č. 29). Novelou zákona č. 634/2004., o správních poplatcích, byla zrušena platba správních poplatků kolkovými známkami, přičemž možnost takto zaplatit byla v souladu s přechodným období pouze do 31. 12. 2024. Je tak nutné zrušení platby kolkovými známkami reflektovat do formuláře žádosti o udělení licence pro podnikání v energetických odvětvích pro fyzické osoby (příloha č. 1) a pro právnické osoby (příloha č. 3), žádosti o změnu licence pro podnikání v energetických odvětvích pro fyzické osoby (příloha č. 8) právnické osoby (příloha č. 9) a žádosti o zrušení licence pro podnikání v energetických odvětvích pro fyzické osoby (přílohy č. 10) a pro právnické osoby (příloha č. 11).
II. Další změnou, kterou Lex OZE III zavádí, je rozšíření situací, kdy žadatel neplní finanční předpoklady pro udělení licence v § 5 odst. 6. Vyhláška na tuto změnu bude adekvátně reagovat v ustanovení § 2 odkazem na příslušná zákonná ustanovení. Materiálně se tak nejedná o změnu způsobu prokazování finančních předpokladů, použití legislativní techniky odkazu bylo zvoleno z důvodu přehlednosti a lepšího porozumění adresátů právního předpisu.
Dále dochází ke zrušení jednoho z formulářů. Formulář finanční bilance neměl pro prokazování finanční způsobilosti žadatele žádnou přidanou hodnotu, neboť tento formulář obsahoval předpokládané náklady a výnosy z licencované činnosti do budoucna (5 let), a jednalo se tak pouze o predikci a prognózu možného podnikání, přičemž v době podání žádosti o udělení licence nemá žadatel zcela jasnou představu, jak se bude jeho podnikání vyvíjet (typicky licence na obchod, kdy není na počátku zřejmé kolik zákazníků bude obchodník mít), navíc v praxi činilo vyplnění formuláře velké komplikace, právě proto, že žadatelé pouze předjímali čísla, která vyplňovali. Předpokládané náklady a výnosy z licencované činnosti se budou uvádět obecně do podnikatelského plánu, a tím bude zachována informovanost Energetického regulačního úřadu.
Nově se nebudou vyžadovat některé dílčí způsoby prokazování finanční způsobilosti pro výrobce elektřiny a provozovatele zařízení na ukládání elektřiny, jejichž zařízení mají instalovaný výkon nižší než 1 MW, a to vzhledem k tomu, že při boomu výstavby fotovoltaických elektráren se v současné době instalují fotovoltaické výrobny, které mají sloužit téměř výhradně ke snižování vlastní spotřeby elektrické energie žadatelů. Nejedná se proto o podnikatelskou činnost jako takovou. Žadatelé se často dotazují, jaké informace mají uvést do podnikatelského plánu, když jediný důvod pořízení fotovoltaické elektrárny je snížení vlastní spotřeby. Žadateli nejsou pouze vlastníci rodinných domů, ale také družstva, firmy, tovární haly, které se chtějí snížit svou energetickou náročnost. Požadavek na podnikatelský plán tak tyto žadatele zbytečně zatěžuje a prodlužuje proces udělení licence, což je v rozporu s národními i unijními snahami o urychlení procesu zavádění obnovitelných zdrojů.
III. Lex OZE III též nad rámec současných finančních předpokladů v § 5a zavádí tzv. cejch obchodníka, tedy překážky pro udělení licence pro obchod s elektřinou nebo s plynem. Toto ustanovení, jak uvádí důvodová zpráva k Lex OZE III, vymezuje překážky výkonu činnosti obchodníka s elektřinou nebo plynem, při kterých ERÚ neudělí licenci žadateli o udělení licence na obchod s elektřinou nebo obchod s plynem (viz § 8 odst. 1) – jedná se o zpřísnění podmínek udělování licencí na obchod s elektřinou nebo obchod s plynem. Smyslem je zabránit účasti na trhu subjektům, které se v minulosti profilovaly na trhu jako problematické. S ohledem na potřebu větší ochrany odběratelů před neseriózními dodavateli jsou zaváděna ustanovení, která by měla zamezit udělení licence na obchod s elektřinou nebo obchod s plynem subjektům, u nichž nastaly skutečnosti, které vzbuzují důvodné pochybnosti o možnosti takového subjektu zabezpečit bezpečnou a spolehlivou dodávku. Materiálně se tak jedná o zpřísnění prokazování splnění finančních předpokladů pro konkrétní okruh subjektů, na což bude vyhláška reagovat úpravou způsobů prokazování skutečnosti, že u žadatele o licenci na obchod s elektřinou nebo plynem nejsou dány další zákonné překážky pro udělení licence, a to minimalistickým způsobem tak, aby žadatel byl touto novou zákonnou povinností co nejméně zatížen pouze v případech, kdy si dané skutečnosti nemůže Energetický regulační úřad sám ověřit v rámci své úřední činnosti.
IV. V neposlední řadě vyhláška reaguje na koncepční změny ve stavebním právu v kontextu prokazování technických předpokladů a dále obsahuje některé další změny, které vycházejí zejména z praxe Energetického regulačního úřadu při udělování licencí.
V. S ohledem na výše uvedené Energetický regulační úřad předkládá návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 8/2016 Sb., o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích, ve znění pozdějších předpisů.
VYHLÁŠKA
ze dne ... 2025,
kterou se mění vyhláška č. 8/2016 Sb., o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích, ve znění pozdějších předpisů
Energetický regulační úřad stanoví podle § 98a odst. 2 písm. a) a o) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění zákona č. 158/2009 Sb., zákona č. 211/2011 Sb., zákona č. 131/2015 Sb. a zákona č. 362/2021 Sb., k provedení § 7 energetického zákona:
Čl. I
Vyhláška č. 8/2016 Sb., o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto:
1. V § 2 odst. 1 písmeno c) zní:
"c) podnikatelským plánem obsahujícím popis schopnosti financování licencované činnosti na dobu nejméně 5 let a předpokládané náklady a výnosy z licencované činnosti.".
2. V § 2 odstavec 2 zní:
"(2) Žadatel dále prokazuje výstupem z insolvenčního rejstříku, že u něj nejsou dány skutečnosti podle § 5 odst. 6 písm. a) až d) energetického zákona, pro něž nesplňuje finanční předpoklady.".
3. Na konci § 2 se doplňuje odstavec 7, který zní:
"(7) Finanční předpoklady způsobem podle odstavce 1 písm. c) neprokazuje žadatel o licenci na výrobu elektřiny a žadatel o licenci na ukládání elektřiny, pokud je instalovaný výkon ve výrobně nebo zařízení pro ukládání elektřiny nižší než 1 MW.".
4. Za § 2 se vkládá nový § 2a, který zní:
"§ 2a
NahoruŽadatel o licenci na obchod s elektřinou nebo o licenci na obchod s plynem prokazuje neexistenci překážek pro udělení licence
a) podle § 5a odst. 1 písm. b) energetického zákona seznamem právnických osob, v nichž byl žadatel členem statutárního orgánu v období 5 let před podáním žádosti,
b) podle § 5a odst. 1 písm. c) energetického zákona seznamem osob, které byly členem statutárního orgánu žadatele, pokud je žadatel právnickou osobou, v období 5 let před podáním žádosti,
c) podle § 5a odst. 1 písm. d) energetického zákona seznamem osob, členem jejichž statutárního orgánu byly v období 5 let před podáním žádosti osoby, které byly v průběhu tohoto období členem statutárního orgánu žadatele, pokud je žadatel právnickou osobou.".
Energetický regulační úřad se při své činnosti setkává převážně s projekty na výstavbu výroben elektrické energie, které vznikají téměř výlučně za účelem snížení vlastní spotřeby elektrické energie žadatelů, tedy se nejedná o činnost prováděnou podnikatelským způsobem. Pro tento široký (a stále se rozšiřující) okruh žadatelů je zcela nadbytečná ve vyhlášce pro všechny žadatele zavedená podmínka dokládat podnikatelský plán obsahující mimo jiné předpokládané náklady a výnosy z licencované činnosti. V současnost se žadatelé frekventovaně dotazují, jaké informace mají uvést do podnikatelského plánu, když jediný důvod pořízení (fotovoltaické) elektrárny je právě snížení vlastní spotřeby. Žadateli v takový případech nejsou pouze rodinné domy (s instalovaným výkonem v řádech jednotek až desítek kW, tedy část z nich spadající do povinnosti žádat pro svou činnost o licenci), ale také družstva nebo výrobní společnosti vlastnící tovární haly, které chtějí snížit svou energetickou náročnost, a proto zamýšlejí instalaci výrobních zařízení s výkonem v řádu desítek až stovek kW. Z těchto důvodu se proto navrhuje, aby žadatelé o licenci na výrobu elektřiny ve…