6.11.1.1
Legislativa vztahující se k řešení stavů nouze v
elektroenergetice
Ing. Vítězslav Šťastný, CSc. a kolektiv
Základním legislativním dokumentem, jehož znění musí respektovat
všechny subjekty podnikající v oblasti elektroenergetiky (držitelé licence), je
zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní zprávy v
energetických odvětvích (tzv. velký energetický zákon), který deklaruje ve svém
znění základní legislativní myšlenku, že přenosová a distribuční soustava je
zřizována a provozována ve veřejném zájmu (§ 2,
(2), a, 2,
23). V citovaném zákoně jsou držiteli licence na distribuci nebo
výrobu energie, tzn např. provozovateli distribuční soustavy (DS nebo LDS) je
uloženo jako povinnost, mimo jiné, zpracovat soubor preventivních opatření
omezujících vznik nouzových provozních stavů (v legislativě je soubor označen
jako plán obrany proti šíření velkých poruch), a soubor
provozních opatření (označovaných jako plán obnovy napětí po
totálním rozpadu elektrizační soustavy), které jsou účinným nástrojem likvidace
nouzových provozních vztahů již vzniklých:
-
Podle znění § 24, (10),f) a § 25, (11),g) energetického zákona,
je držitel licence na distribuci elektrické energie povinen zpracovávat a po
schválení ERÚ vydávat a zveřejňovat Pravidla provozování distribuční soustavy
(PPDS), která musí mimo jiné obsahovat i havarijní plány distribuční soustavy,
tzn. zabývající se jak provozem síťových systémů, tak i zdrojů, pokud existují.
Specifikace náplně havarijních plánů vyplývá z obecného znění prováděcích
vyhlášek, které mají vazbu na problematiku příprav opatření pro předcházení a
likvidaci stavů nouze a krizových provozních situací. V případě
elektroenergetického systému ČR jsou to vyhlášky MPO č. 219/2001 Sb. (o postupu
v případě hrozícího nebo stávajícího stavu nouze v elektroenergetice) a č.
220/2001 Sb. (o dispečerském řádu elektrizační soustavy ČR). V roce 2001 byl
ERÚ schválen dokument Pravidla provozování distribučních soustav (PPDS), jehož
znění představuje obecně koncipovanou verzi zpracovanou pracovní skupinou REAS.
Předpokládá se, že každý držitel licence na distribuci elektřiny si musí obecné
znění upravit tak, aby byly v tomto dokumentu obsaženy konkrétní
charakteristické vlastnosti a specifické provozní podmínky skutečného
(reálného) distribučního systému, který držitel licence provozuje. Podle znění
"energetického zákona č. 458/2000 Sb.“ musí být havarijní plán obsažený v PPDS
koordinován s havarijním plánem PPS (ČEPS), sousedících provozovatelů
distribučních systémů (PDS) a provozovatelů lokálních distribučních sítí
(PLDS). Je třeba připomenout, že legislativa nerozlišuje distribuční a lokální
distribuční systém.
-
Havarijní plán distribučního elektroenergetického systému má
sekundární legislativou zadaný následující obsah v obecném tvaru (osnovu):
-
stručný popis DS včetně vnějších vazeb
-
rozsah vymezeného území
-
stav DS z hlediska spolehlivosti
-
zajištění výkonové zálohy ze zdrojů na vlastním
území
-
možnosti výpomoci z PS a sousedních DS
-
organizační schéma s popisem základních vztahů a
odpovědnosti
-
přehled a charakteristika hlavních dodavatelů a odběratelů
elektřiny
-
regulační, vypínací a frekvenční plán
-
přehled kapacit pro provoz, údržbu a opravy
-
pracovní pokyny a dílčí havarijní plány pro objekty, kde
může dojít k úniku nebezpečných látek
-
plán předcházení stavů nouze (plán obrany) a plán obnovy
provozu zařízení (plán obnovy) obsahující postupy dispečerských a provozních
pracovníků
-
společné části havarijních plánů (směrnice pro vyhlášení
opatření k předcházení a odstranění následků stavů nouze, plán vyrozumění a
spojení, včetně spojení s vnějšími subjekty, plán svolání zaměstnanců, požární
řád, požární poplachové směrnice, zásady zajištění první pomoci a lékařské
pomoci, popis organizace materiálního zabezpečení – materiály, náhradní
díly,dopravní a mechanizační prostředky ap., plán evakuace, krizový štáb
ap.)
-
formální část havarijního plánu (údaje o držiteli licence,
data vypracování, schválení, nabytí účinnosti, dobu platnosti, seznam
dokumentů, které ho tvoří; jednotlivé dokumenty musí být příslušně označené,
osoby v nich uvedené musí být zapsány jménem, příjmením a funkcí)
-
Deklarace Stavu nouze je v zákonu č. 458/2000 Sb. podrobněji
specifikována v § 54. Z hlediska obsahu havarijních plánů
je třeba vycházet ze znění odst. (1), který specifikuje stav
nouze a odst. (6), který stanoví
kompetenční vztahy při likvidaci následků stavů nouze, a to z hlediska rozsahu
postižené oblasti. Jednoznačně určuje, že:
-
likvidaci následků nouze v elektrizační soustavě řídí
provozovatel přenosové soustavy, který koordinuje obnovu provozu ES a tím i
činnost dispečinku regionálních distributorů
-
likvidaci následků stavů nouze na určité části území státu
(např. regionu) řídí příslušní provozovatelé distribučních soustav, a to
prostřednictvím svých centrálních dispečinků
-
Prováděcí vyhláška MPO č. 219/2001 Sb., o postupu v případě
hrozícího nebo stávajícího stavu nouze v elektroenergetice se vztahuje k
provedení § 54 zákona č. 458/2000 Sb. Jsou v ní
podrobně specifikovány organizační metody a provozní opatření vhodná pro
předcházení a pro likvidaci nouzových stavů v ES ČR. Ve vyhlášce jsou uvedeny
způsoby omezení spotřeby nebo dodávky elektřiny odběratelům lokalizovaným v
ohroženém regionu (regulační plán využívaný pro snížení výkonu, vypínací a
frekvenční plán pro přerušení dodávky elektřiny). Je zde dále specifikován
maximální časový rozsah omezení spotřeby elektřiny. V § 3, (3), předmětná vyhláška pouze
konstatuje, že při odstraňování následků stavů nouze se postupuje podle
havarijních plánů provozovatele přenosové soustavy a…