Ing. Vítězslav Šťastný, CSc. a kolektiv
Usměrňování velikosti spotřeby lze provádět různými regresivními
opatřeními běžnými v provozní praxi (vyhlašování regulačních stupňů, plošným
vypínáním, prostřednictvím HDO, regulací úrovně napětí atd.), ve všech
případech by však měla být respektována zásada rozdělení odběrů v regionu do
škály či skupin podle důležitosti či nezbytnosti zachování dodávky elektrické
energie v závislosti na následcích či škodách způsobených nedodanou elektrickou
energií nebo podle jinak objektivně stanovených priorit. Metodika stanovení
priority odběratelů by měla být jednotná v celé ES ČR a měla by zahrnovat nejen
požadavky odběratele (výše škod způsobených přerušením dodávky), možnosti
dodavatele, ale také požadavky IZS, HZS, (znění krizové legislativy).
Prioritu odběrů lze v konkrétních případech nouzových stavů
posuzovat v zásadě ze dvou hledisek.
První, obecnější hledisko, rozděluje odběratele elektrické energie
(připojené na konkrétní distribuční elektroenergetický systém) do dvou hlavních
skupin, a to podle jejich nároků na úroveň spolehlivosti a nepřetržitosti
dodávky elektrické energie, a to:
I. skupina: kategorie K1 = kategorie zvláštních odběrů
II. skupina: kategorie K2 = kategorie ostatních odběrů
Obecně do kategorie K1 budou zařazeny ty odběry, u kterých
vzhledem k jejich charakteru bude jejich začlenění do posuzované ERS podléhat
zásahům (kontrole, regulaci ap.) státních nebo vyšších územně správních orgánů.
Jde o odběry, u kterých vlivem narušení dodávky el. energie dochází k
intenzivnímu nežádoucímu působení na okolní systémy, s následným ohrožením
zdraví či života obyvatelstva, ekologickým haváriím, rozsáhlým škodám na
majetku ap. Dále budou do této kategorie zařazeny odběry důležité pro obranu a
zajištění suverenity státu.
Pro orientační rozdělení odběrů kategorie K1 ve vztahu k
požadované spolehlivosti zásobování elektrickou energií se odběry výše uvedené
kategorie dělí dále na subkategorie K1.1, K1.2, K1.3. Uvedené subkategorie se
definují počtem "zdrojů“ a jejich nezávislostí, přípustným časem narušení
dodávky a druhem výpočtových poruch, určených pro testování "nezávislostí“
odběratele na reálné úrovni spolehlivosti dodávky požadovaného připojení odběru
do elektrorozvodného systému (ERS) v dané subkategorii.
V části havarijního plánu, kde je analyzována oblast spotřeby, by
měly být uvedeny údaje o výkonových požadavcích těch subjektů (zákazníků) a
zařízení (spotřebičů) v oblasti infrastruktury (další energetické systémy,
doprava, spoje, zásobování vodou, kanalizace a čistírny odpadních vod,
zdravotnická zařízení, potravinářská výroba a další služby atd.), které byly
charakterizovány jako odběry důležité pro efektivní a bezproblémovou likvidaci
krizové situace, plošným beznapěťovým provozním stavem v ES ČR (black out).
Při této systémové poruše je třeba analyzovat a kalkulovat v
dimenzích přesahujících rozlohu lokální sítě s určitou nerovnováhou výkonových
bilancí zdrojové a spotřební části (požadavky spotřeby v bezporuchovém stavu
převažují nad celkovým výkonem reálně využitelných zdrojů připojených v DS i
LDS). Bude zřejmě nutné omezit spotřebu a v bilančních kalkulacích "black out“
bude třeba počítat pouze a jen s vybranými prioritními odběry, a to podle PDS a
PLDS zpracované škály).
Proto musí být pečlivě analyzovány a objektivně zhodnoceny
provozní možnosti a kapacity nouzových a záložních zdrojů, ale také provozní
možnosti síťového systému (PS, DS, LDS) tzn. manipulační možnosti při vytváření
vhodné konfigurace sítě a rychlost provádění změn. Na druhé straně je třeba
respektovat možnosti bilanční výkonové rovnováhy mezi zdrojovou oblastí a
nárokovanými výkonovými potřebami prioritních odběrů lokalizovanými na ploše,
která byla vydělena držiteli licence pro provádění licencovaných činností. Mezi
prioritní odběry je třeba zahrnout, a to na základě objektivních kriterií,
takové odběry, u nichž při přerušení dodávky elektřiny mohou nastat nevratné
změny vedoucí ke katastrofám, ohrožení zdraví, lidských životů, ekologickým
haváriím, případně jsou-li nezbytné pro likvidaci krizové situace, příp.odběry,
u nichž se prosazuje veřejný zájem na prioritním zásobování, i když do
uvedených kategorií nepatří.
Pro využití reálně dosažitelného výkonu v náhradních a nouzových
zdrojích připojených do lokální distribuční soustavy napájející odběry, lze
vytvořit pro případ realizace plánu obnovy, (podobně jako je tomu v případě
přenosové soustavy), obecně platnou škálu pořadí postupného obnovování dodávky
elektřiny, tedy uspokojování potřeb výkonových nároků prioritních skupin
odběrů:
OBECNĚ DEKLAROVANÉ PRIORITY V OBNOVĚ
ZÁSOBOVÁNÍ ELEKTRICKOU ENERGIÍ DŮLEŽITÝCH ODBĚRŮ PŘI KRITICKÉM PROVOZNÍM STAVU
ELEKTROENERGETICKÉHO DISTRIBUČNÍHO SYSTÉMU PROVOZOVANÉHO DRŽITELEM LICENCE NA
DISTRIBUCI ELEKTRICKÉ ENERGIE
-
Vlastní spotřeba (dále vl. sp.) zdrojů, které jsou na DS či
LDS připojeny, vl.sp. rozvoden a spínacích stanic, které jsou součástí DS či
LDS
-
Vlastní spotřeba vybraných zdrojů mimo LDS, které jsou
zařazeny provozovatelem do "plánu obnovy“ předmětné DS, případně LDS)
-
Vlastní spotřeba energetických subsystémů v dané lokalitě
(pokud je žádoucí jejich provoz z hlediska zdroje elektřiny)
-
Teplárenský distribuční systém existující ve vymezeném
území (areálu, lokality)
-
Plynárenský distribuční systém provozovaný v lokalitě
vymezené pro licencovanou činnost (zásobovaní areálu elektřinou)
-
Vybrané objekty veřejného zájmu
-
Důležité odběry zdravotnických technologických procesů
-
Vodovody, kanalizace, čistírny odpadních vod
-
Odběratelé důležití z hlediska činnosti a akceschopnosti
integrovaného záchranného systému (včetně vyžádaných energetických služeb, HZS,
OIS JBS)
-
Komunikační systémy
-
Dopravní systémy využívané IZS při řešení krizových
situací
I když v předchozím přehledu je uvedeno jako příklad určité pořadí
skupin odběrů, není tím myšlena jejich priorita důležitosti, tzn. pořadí
postupného obnovování zásobování elektrickou energií. U všech těchto skupin
odběrů elektřina hraje mezi medii nejdůležitější roli, tedy u
"superprioritních“ odběrů v jednotlivých shora vyjmenovaných skupinách by v
případě, že nelze z bilančních a provozních důvodů uspokojit požadavek všech
"důležitých“ odběrů na dodávku elektřiny z lokálního distribučního systému
provozovaného držitelem…